Gå till innehåll

230 liter Cayman med lock och 2 st t8, , , ,hur bör man börja denna resan!?


Boy87

Rekommenderade inlägg

Hej!

Joel heter jag, bor i Växjö 28 år, gift, snart 2 barn. Nu har då kollegan smittat mig med saltvattenssjukan. :ler: Har haft 50,30 och guldfisk skål får någras sedan, sötvatten då givetvis.

Hittade nu ett ok stort kar för en vettig peng så jag slog till.

Har ingen utrustning mer en bluewave 07 pumpen/filter och doppvärmaren som var till karet från början.

akvariemöbel följde med oxå.

Bor i sutteräng hus så karet ska stå i förrådet i källaren typ, inga fönster, golvbrunn finns pga fjärrvärmecentralen som står jämte.

har tänkt mig att börja lite stilla med sten sen fortsätta allt eftersom plånbok etc tillåter.

tankar...

E jag dum om jag inte bygger en sump antingen i kortsida akvariet eller större sump i skåpet från början kontra att köra påhängsskummare etc??.

behöver man ett karantän kar av mindre sort elr räcker sumpen till detta??

belysning, kan man börja med de 2 t8 rör som finns i locket alt komplettera med led, eller ta bort locket å fixa riktig belysning som hängs över ett då öppet kar?

fördelar/nackdelar med lock på akvariet?

kommer att ha ca 10000 att röra mig med i början, räcker det till det absolut nödvändigaste nu i början som skummare, pumpar etc??

fisk, fraggar etc får som sagt fixas alt eftersom, tanken e att börja på allvar efter semestern, men att iaf fixa utrustning etc innan så det e klart.

Mvh Joel

post-8678-14468935739852_thumb.jpg

post-8678-1446893574014_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fördelen med sump i skåpet är ju att du får visningskaret rent från slangar som går upp. (Påfyllare, reaktor, balling, uvc m.m) om du nu väljer senare att införskaffa sånt för att slippa göra det värsta själv. Då har du allt nere och enbart 2 rör ner i sumpen och 1 från sumpen.

Karantän finns delade åsikter om. Bra att ett extra litet kar om man köper lite LS åt gången. Så man ser ifall man fått med nått oönskat. Annars på fisk så köper jag enbart där dom har haft fisken i karantän redan (och försöker köpa från karantänen). Ocean akvarium är bra.

T8 ljusen kan du änvända i början på LS typ. Men rekommenderar LED då dom drar mindre ström och du kan få fram finare färger och så slipper du byta rör var 6:e månad.

fördelar med lock är att vattnet inte dunstar så snabbt (en del droppar tillbaka), och sen att flera fiskarter hoppar ur akvariet om man inte har lock. Så skaffa en glasskiva istället och sen ledbelysning.

10000kr räcker till det som behövs i början. Sen blir man bekväm och skaffar lull lull senare;)

Är själv ny inom saltet men suger åt mig kunskap som en svamp då man inte vill göra fel. Finns många här som kan ge grymma tips och förslag.

Med vänlig hälsning, Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Joel.

Mitt tips är att bara köpa några stenar med LS för att få lite kul liv. Sen köper du död LS på Oceanakvarium.

Laka ur den döda stenen en vecka eller två i en tunna med täta vattenbyte o kanske lite Ättika sista fem dagarna.

Den döda stenen kan du köpa på en gång. men vänta ett litet tag med LSen så att du har bestämt och byggt ev. hävertar och karet gått några dagar med enbart saltvatten, så att du ser så att inget läcker eller ser konstigt ut.

Ja hade satsat på extern sump och borrat karet från början. Visst det finns en risk att det spricker vid borrningen men gör du det på rätt sätt så kommer du inte att ångra dig senare.

Sen när det gått en vecka med LS och död LS i karet så kommer du hit till mig så får du lite korallskelet som ja har gåendes i sumpen. Då ympar du in ytterligare mircoliv till ditt kar. Korallskellet kan du efter att ha kört dom i huvudkaret en vecka eller så plocka bort.

Då har dom spridit livet och du pajjar inte utseendet i ditt kar:)

Då håller du nere uppstarts priset samt ändå får i kul/nyttigt liv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så hjärtligt för feedback å hjälp!! Kul att det finns folk på orten som kan och är villiga att hjälpa till! Har som sagt en kollega på jobbet som bor några stenkast bort som började för nått år sedan så jag trackar honom med många frågor nu oxå:ler:

är faktiskt inne på sump, IOM Att karet e tomt så är det ju lätt ö göra alla ingrepp nu och göra rätt från början.

en viss Daniel aka ormet här på forumet är ju en inspirationskälla på stil och funktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag skaffat en sump. Kanske tog i lite men 112 l med bänk å lyse för 300 kr så kunde jag inte låta bli. Gå det att ha sumpen bredvid huvudkaret?? Kan tänka mig att ha ett finkar å ett fulkAr jämte varandrA... Men Rent praktiskt kommer det att funka? elr så får jag yxa in det under huvudkAret ist om det funkar bäst som de flesta andra.

kan bli En svänga till stig i gemla nästa vecka oxå så får vi se vad som händer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nu är utrustning best från Kina samt rör etc inhandlat av farbror stig. blev en tjock lackad ekskiva ovanpå den gamla för å slippa mittenstaget under skåpet. Nu återstår borrningen och den biten sen kan jag äntligen tuffa igång karet så smått

post-8678-14468936292665_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är utrustning best från Kina samt rör etc inhandlat av farbror stig. blev en tjock lackad ekskiva ovanpå den gamla för å slippa mittenstaget under skåpet. Nu återstår borrningen och den biten sen kan jag äntligen tuffa igång karet så småttpost-8678-14468936293791_thumb.jpg

post-8678-1446893629297_thumb.jpg

post-8678-14468936293289_thumb.jpg

post-8678-14468936293563_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...