Gå till innehåll

Laka ur fosfater ur LS


Conan

Rekommenderade inlägg

Har köpt begagnad ls inför ett kommande akvarie projekt. Ls'n visar tämligen höga fosfat värden 0,03 enligt salifert...

Hur kan man laka ur detta utan massa dyra fosfat medel.

Har delvis tänkt att använda stenen till att bygga upp "rev" och således tänkt torrlägga och köra enligt trådar nedan.

Men finns det bättre/enklare alternativ som kan bevara det levande levande så =)

Mvh

Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok... Ja jag ser inte heller någon annan variant just nu... Funderar på Sprit... vodka metoden, men inte så mycket billigare den och så här efter påsk är det slut.... Får bli en strumpa remover så länge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är rädd att det kommer ta en stund att laka ur stenen och kommer kosta dig en heldel i fosfatremover. jag hade nog försökt med någon biologisk väg och skummat. tror du kommer lägga mer pengar på fosfat-remover än vad stenen är värd annars!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är kanske så!? Går kanske fortare/billigare att skölja ur den med vatten/ättika/startkulturer?

Tid finns, dröjer några månader innan de ska i den nya baljan... Men kanske effektivare att "döda den" och starta om på nytt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en dum tanke kanske....men går det inte med en ats..man kör ju det i karet för att ta ur näring/fosfat??? både i söt och saltvatten

ja kanske bara är ute å trampar vatten vad vet jag :)

Kan du utveckla "Ats"?

// Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATS - Algae tank scrubber. Kräver lite Diy. En enklare ide om du har belysning och tid är ju att köra lite makroalger tillsammans med stenen. Kanske behöver du i så fall tillsätta lite nitrat för att det ska växa bra. Borde dock bli bättre budget än att köra med remover.

bygger du en ATS har du å andra sidan nytta av den lång tid framöver.

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...