Gå till innehåll

Hur gör ni med ny LS


Jake

Rekommenderade inlägg

Håller just på att starta upp mitt första kar och tänkte köpa LS från Triton inom den närmaste veckan eller så. Jag har försökt att läsa runt lite hur man behandlar den nya stenen när man får hem den. Jag har hittat lite olika artiklar och metoder, men flera av dem är lite äldre (5-10 gamla) och saker har kanske utvecklas sedan dess.

Ska man tvätta stenen när man får hem den i saltvatten? Ett annat tips som jag har läst om är att doppa stenen kort i saltvatten (salthalt mellan 1.035 och 1.040) för att få bort oönskade invånare. Sedan kan man lägga tillbaka de djur som man vill ha kvar. Är detta något man bör göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sökte lite på reef central och hittade följande tips för att få liftare att lämna levande sten:

1. Lägg stenen i vatten med hög salthalt (1.030) i ca 15 minuter

2. Doppa stenen i sötvatten

3. skölja ur stenen med clubsoda

Är det någon som har några rekommendationer när det gäller dessa metoderna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka "liftare" är det som ni inte vill ha med ?

De flesta är nyttodjur och utgör en del av det som är styrkan med levande sten.

Man skall lukta på stenen och kolla så man inte får med något som börjat ruttna.

Då är det lämpligt att borsta/skölja bort det först.

Jag har inte hört att någon "behandlat" levande sten, innan man sätter i den i nystartade akvarier.

Kan tänka mig att man vill vara lite försiktigare med igångkörda akvarier för att inte få en förhöjning av näringsämnen/värden

som kan skapa obalans

Men i nystartat vill man ha lite "skit" för att få igång bakterikulturerna.

Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag undrar är just sådana saker. Om den luktar konstig ska man alltså tvätta av den?

Om man kollar i artikelarkivet under nybörjarartiklar så hittar man artiklar om uppstart av nya kar och tips på att man kan lägga stenen i lite högre salthalt för att bli av med djur som t.ex. Bristleworms. Det är just därför jag undrar. Hur gör ni andra? Lägger ni bara i stenen i karet eller gör ni något med den innan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doppar stenen i saltvatten (samma salinitet som karet) för att lite döda rester ska falla av, skrubbar inte utan plockar bort enskilda uppenbarligt döda saker. Lägger i stenen o scapar på en gång. Iaktar stenen för skojs skull o se vad man fått med. Bristleworms t ex är nyttodjur i karet så länge de inte blir för många o stora, riktiga dammsugare av organiska sopor.

För varje oinbjuden fripassagerare du blir av med genom extra saltdopp o skrubbning osv så förlorar du flera bra. Bättre att observera och ta hand om enskilda problemdjur under uppstarten. Mina tankar iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vitsen med att lägga stenen i högre salthalt är att om man är vaken kan man rädda roliga djur över till "normal" salthalt.
Precis, men en stor mängd mikroskopisk fauna kommer även att överge stenen som man missar o sedan häller bort. Självklart kan man saltdoppa några stenar men tror även man vinner på att ha några orörda.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...