Gå till innehåll

Dosera Ultra BAK med Doserpump?


Andrebjarn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har för hög nitrat i mitt kar och har tänkt att köra med Ultra bak som kolfilterkälla för att på sikt få ner nitratvärdet. Enklarst vore att göra detta automatiskt med tex en : http://www.drakfisken.se/doseringspumpar/1809-grotech-tec-1-ng.html

Funkar det?

Vidare har jag tidigare kört med kranvatten till karet men mätt upp för högt nitratvärde i det vattnet så nu tänkte jag gå över till RO. Är detta en ok RO? : http://www.drakfisken.se/osmos/1202-aqualight-picobello.html#/modell-190_liter_per_dag

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeovak i öppnad flaska ska väl stå i kylskåp? Sen doserar man så lite av det att det skulle bli liggande i slangen i flera veckor... Späder man ut det blir det istället ännu kortare hållbarhet... Och eventuellt börjar det växa på sig i slangen....

Tror det blir svårt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

RO:n är av helt ok modell, kör en själv. Komplettera dock med silikatfilter.

UltraBak har jag själv inte använt, men är inte den ett komplement till deras bakteriekulturer för att få max effekt o tillväxt? Någon annan kanske är mer inläst på om den går att använda ensam.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är Ultra Bak och zeovak samma sak? Som jag uppfattade det när jag pratade med Triton är Ultra bak en mer balanserad variant av Vodka i vodkametoden. Syftet är att mata nitrifikationsbakterierna i karet. Kanske är det för kort hållbarhet på det också samt krav på kylskåpstemp?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fauna Marin Ultra Bak går bra att dosera med doserpump. Det har jag gjort själv länge.

Osmosen är en helt OK enhet till ett mkt bra pris. Kolfilter och partikelfilter är dock rätt så små och måste bytas oftare än på en del större osmosenheter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...