Gå till innehåll

Millemans 250 L akvarium


milleman2015

Rekommenderade inlägg

Tja, helt rätt val att börja med salt. Låt det ta den tid det tar. Sumpen kan se ut precis hur du vill, tänk kring vilken teknik du känner att du vill använda och gör facken efter det. Tänk på att returen och skummaren ej bör stå i samma fack eftersom det facket ändrar nivåskillnad. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fish.aquaristic.net har om du vill handla i tyskland. Annars finns rör och annat i både damm och akvariebutiker på nätet. Jag köpte mjuk(halvmjuk i alla fall :) ) PVC slang på BioTed marine, de har dessutom silikon slang om du vill koppla mellan pumpar och rör för att tysta ner det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är min sump :) Kul att google visade den. (och mitt stökiga förråd)

Kopiera den inte rakt av, jag har några små tips att inflika som jag märkt efter att ha kört den ett tag.

vänstra facket där skummaren är. Gör den första glasskivan en halv till en centimeter lägre. Ha sen lite längre avstånd mellan glasskiva ett och 2.

Som det blev för mig så följde det med lite microbubblor från skummaren för flödet blev för snabbt när det var så smalt.

annars är jag mycket nöjd med sumpen. Ska se om jag kan fota den nu när den är i bruk. Har du fler frågor är du välkommen på PM. (eller här it råden så andra kan dra nytta av det)

Mina mått höftade jag och la en tändsticksask under som distans. Skummaren skulle ha 25 cm som arbetshöjd (olika på olika skummare) så jag gjorde helt enkelt första baffeln 25 cm så den skulle få rätt höjd. andra baffeln är inte så noga, men det ska ju finnas utrymme under den för vattnet att rinna. Tredje baffeln gjorde jag 24 cm så att det är ett naturligt fall från skummaren till facket med refugium. Sen den fjärde tillr eturpumpen gjorde jag ytterligagre någon cm lägre.

om det låter som rena grekiskan kan jag försöka förklara igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätter med lite info hur de går...

Börja bygge med ställning idag, lite pyssel kvar.

Ställningen blir 120 cm lång, 40 cm djup och 85 cm hög. Sen har jag gjort justerbara tassar om mitt vardagsrum lutar.

Sen är de frugans tur att få dekorera utsidan på ställningen.

Nu vill jag att allt ska bli klart så vi kan sätta igång. Fattas lite teknik med, men allt fixa snart.

post-8894-14468935848145_thumb.jpg

post-8894-14468935848432_thumb.jpg

post-8894-14468935848693_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt verkar gå i slow mo för mig, men idag vart ställningen klar och pulverlackad.

Har köpt skummare och 2 streampumpar.Fattas returen samt lite pvc rör.Skulle även fixa glasskivor till sumpen hos glasmästarn.

Men det var stängt:arg:

Men de är ju en dag imorgon med ...hahaha

post-8894-1446893587502_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...