Gå till innehåll

Cubicus Reeftank 140L


rolnor

Rekommenderade inlägg

Det ser fint ut det där!

Lite svårt att se vad du har för sand i karet men om den är för "fin" kan den ju yra med den också. Har ett Blenny (storleken under Cubicus) där den medföljande streamer pumpen rörde runt för mycket om jag hade för fin sand.

Kommer bli kalasfint det där! Se bara till att du kommer åt att rengöra rutorna. Dvs lägg inte stenen för tajt inpå.

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden är inte så fin, typ sandlådesand men det finns mindre partiklar i den. Önska att revet var kanske femton tjugo centimeter högre, annars är jag nöjd. Kan ju låta korallerna växa upp såblir det ju högre. Väldigt glad att aqua medic bedyrar att min skummare tål ozon så jag slipper ytterligare en luftpump och oljud, super. Doftar hav i sovrummet nu, läckert!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack, kul att du tycker så. Om man inte vill vänta x antal veckor på att stenen ska vakna till liv, kan man skaffa nån enkel billig korall, sån som lever på fotosyntes och är lätt? Gärna nån som sprider sej så det händer nåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Tack, jo det var en del grejer jag ville ha, jag är road av den tekniska biten såväl som det levande. Nej det kan vara att jag inte behöver den, jag vill gärna ha tips hur man håller nitrat i shack, please!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju olika former av biologisk filtrering som minskar nitrat och fosfat. Tex makroalger i ett refugium eller algskrubbare. Skummare och refugium/ATS renar lite olika och verkar vara bra komplement till varandra.

Ett refugium kan också bli väldigt vackert med rätt alger och skapar en bra plats för småkryp att föröka sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algskrubbare låter intressant, är det vanligt att man har det? Har aldrig hört talas om såna.

Algskrubbare eller ATS är relativt vanligt. Inte mainstream i sverige verkar det som, men hyfsat vanligt utomlands. Tänkte själv testa med det. Finns både ett amerikanskt specialforum för ATS och en hel del info bla på detta forumet (pdf-guide mm). Kan säga att det finns några olika varianter, men min känsla är att de flesta lyckas bäst med vattenfallsvarianten. På reefcentral finns också det en hel del info att hitta.

Jag tänkte köra med skummare+ATS där tanken är att ATS:en ska ta det som skummaren inte tar bort(Nitrat och fosfat) genom att man odlar alger på en belyst skärm som vattnet strömmar över. De flesta bygger sin ATS själv, men det finns även att köpa från USA (dyrt). Kolla runt här på forumet och på de amerikanska så lär du få gott om tips.

Här kan vara en bra start :https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40864-ATS-Algae-turf-scrubber-en-DIY-introduktion&highlight=algae+scrubber

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...