Gå till innehåll

Min saltresa


bslask

Rekommenderade inlägg

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...

Jag har nu ikväll gjort lite kontroll, första gången jag mäter NO3 Nitrat, och fått ganska högt värde ca 35 uppskattar till (Salifert gjort testet 2ggr)

Jag gjorde vattenbyte i förrgår 10% (5 liter). Eftersom jag inte testat tidigare vet jag inte om det är en topp eller om jag alltid legat högt, ska jag göra ett nytt vattenbyte direkt?

isåfall hur mycket? Fisk, räkor sniglar mår bra, även koraller, dock växer de inge vidare vilket kanske nu fått sin förklaring. Att dra ner på matandet bör jag också göra antar jag.

Övriga värden:

salt: 1,026

NO2: 0,05

NO3: 35

PH: 7,5

NH4: 0,05

Temp: 25

Mg: 1410

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mullvadshögarna är en slags mask som gräver gångar och skickar ut långa tentakler med vilka den drar "hem" detritus. Den plockar i sig det göttaste och kvar blir resterna kring hålet.

En annan sak jag noterar är att din mussla verkar kämpa för att hålla sig på rätt köl. Musslorna vill ha ett fast underlag att fästa sig på, så att de kan vända sig mot ljuset. Din verkar ligga löst i sanden.

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mullvadshögarna är en slags mask som gräver gångar och skickar ut långa tentakler med vilka den drar "hem" detritus. Den plockar i sig det göttaste och kvar blir resterna kring hålet.

En annan sak jag noterar är att din mussla verkar kämpa för att hålla sig på rätt köl. Musslorna vill ha ett fast underlag att fästa sig på, så att de kan vända sig mot ljuset. Din verkar ligga löst i sanden.

/Klas

Intressant! Jag har ju ett par cm sandbotten, ibland kan jag se att "något" lämnat spår mot glaset nere i sanden, så teorin om masken känns ju helt klart trolig! Är det något jag bör göra något åt eller glädjas över ett ytterligare djur? =)

Tackar för tipset om musslan, det stämmer, den har faktiskt vält ibland, då har jag hjälpt den rätt (med öm hand givetvis) Får försöka peta in en platt stenbit under som den kan ha som stöd då.

Tack för bra input!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte nitratet bero på att du har en hepatus i ett jätte litet akvarium PLUS att du har en clown där i. Känns som att det redan var överfullt med clownen (kollar du på reeflex så ska den ha ca 150liter).

Jag har inte pluggat så mycket data utan mest gått på "best practise" d.v.s. tittat på vad andra har haft framgångsrikt i liknande kar. Jag har idag ju två fiskar (fler blir det inte) och 2-3 fiskar vet jag flera "framgångsrika" akvarieinnehavare som har på samma volym. Att sen Hepatusen kommer växa och kräva större kar inom hyfsat kort framtid vet jag om, och får finna en lösning på.

Men den borde väl inte påverka nitrat-nivån än annan fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Då min hemmabyggda belysning med s.k. vattentåliga LED stripes inte klarade av den tuffa miljön så nära saltvattenytan så har belysningen stadigt försämrats allteftersom dioderna rostar ihop och dör.

Fiskarna mår bra, däremot växer ingenting utan allt levande har "dragit sig tillbaka" Jag har därför beställt (ej fått ännu) följande system http://saltwater-conversion.com/products/marine-pac-3

Tanken är att när paketet kommer göra en liten "omstart". Dels få i det nya systemet, dels passa på att reparera en del misstag jag gjort på vägen som inte är så lätta att korrigera i ett FluvalEdge kar (med den trånga öppningen)

- Halvera sandmängden

- Bygga om stenarna så det står stabilt och klistra ihop.

- Passa på att bli av med Hepatusen som var ett misstag, den mår dock alldeles utmärkt och är fantastiskt fin!

- Eventuellt flytta på karet till en annan plats i huset

Funderar på att skaffa ett enkelt tillfälligt kar som jag kan härbärgera clownen, räkor, sniglar i medans jag gör i ordning ordinarie kar. Är det bara att pumpa över vattnet från det ordinarie, tillsätta pump, värme och rigga en tillfällig belysning?

Så att de klarar sig en 3-4 dagar?

Ändrat av bjomat
Annons i inlägget
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Intressant tråd. Är också sugen på att starta ett saltvattensakvarium (46L Fluval) och är lite osäker på det här med tekniken. Vad behöver jag ha utöver den teknik som medföljer när man köper fluval? Cirkulationspump?

Mvh

Cirkulationspump

Värmare

Belysning (tycker jag, befintlig belysning tror jag ingen är nöjd med i längden)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På begäran lägger jag upp lite bilder på min hembyggda belysning. Med facit i hand skulle jag haft en plexiglasskiva mellan dioderna och vattnet.

Jag trodde att de "vattentäta" dioderna skulle klara lite stänk, men saltvatten-stänket letade sig in under och eroderade sönder dioderna "bakifrån"

+ Behövde inte mixtra/förstöra ordinarie belysning

+ Belysningen syntes inte, utan var helt dold under locket

+ Monterades på originalarmen så den kunde fällas upp enkelt när man skulle grejja i karet

+ Blev riktigt bra belysning (mycket bättre än original) 6 stripes. 2st vita, 2st blå och 2st UV.

+ Extremt billig lösning

- Eroderade sönder efter 2-3 månader

post-8945-14468936282541_thumb.jpg

post-8945-14468936282086_thumb.jpg

post-8945-14468936282329_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En oerhört enkelt lösning är ju att placera LED-stripes ovanpå akvariet runt omkring "huven" det provade jag och själva belysningseffekten blir mycket bra.

Dock är det ju fult, och halva iden med karet är ju dess utseende i sig tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...