Gå till innehåll

Rhodadactis vs euphyllia


hagbard

Rekommenderade inlägg

hej

Hur ligger det till med dessa skivanemoners aggresivitet mot nära grannar,det står att de är semi.aggresiva på reeflex.

Har en sten som dessa växt till på och kom väldigt nära ett par E.yayamensis....den ena euphyllian hade stridstentakler ute ett par dar,den andra inte...nu har 2 euphylliahuvuden dött på den andra som stod väldigt nära..Kan jag misstänka att det är rhodactisen som dräpt dem? Eller bör jag söka andra orsaker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har massor av Rhodactis, har aldrig haft problem med mina. De växer ihop med andra "snälla" koraller utan att göra någon skada. Däremot så gjorde jag mig av med mig Euphyllia då den gjorde så att mina skivanemoner inte kunde föröka sig i närheten av den. Så i mitt kar vann Euphyllia den striden mot Rhodactis stort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Euphyllia verkar vara en hårding så jag vart lite konfunderad..de där 2 huvudena hade direkt kontakt med nämda..men det är lätt att dra förhastade slutsatser i denna hobby har jag märkt..dock så är de ett minne blott så misstanken finns..kanske det är mer eller mindre ang rhodactis arter? Får passa på dom ..de kan svulla upp något enormt ibland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huvud nr 3 strök med idag..huvud nr 4 ser visset ut..sen slut på huveden på den greningen..återstår 2 huvuden på annan grening som ser ok ut..de är flyttade nu..frågan är om det är skivisens fel? har bara sett huvud på Euphyllia dött på grund av total skugga från de andra...hmm..

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är benägen att hålla med dig..Allt började dock med kontakten med nämda rhodactis. Nu verkar det sprida sig..flyttade den till andra euphyllia och det vissna huvud nr 4 kom i kontakt med ett huvud av annan sort..som så många ggr för under 2 år har dom träffats o trivts typ..det huvudet på annan sort är nu upplöst i bruna trådar. Har läst mig till brown jelly sjukan..varför sker detta huxflux efter 2 år?...Flyttade dom igen..förgrening med 2 friska huvuden verkar vara krya..böt lite vatten o försökte skölja av sånt där brunt..satte också i nytt kol....Vad har jag gjort nytt? Jo jag har köpt en sten med skivanemoner..kanske något följde med den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade in läget nu...den euphyllia som var fullt frisk ser fullt frisk ut..fullt utslagen men med ett huvud mindre..allt slem är borta..De 2 huvuden på aktuell ephyllia som är kvar har det ena bleknat lite..gav det en dos med sköljvatten..finner det intressant om brown jelly verkligen är en sjukdom eller give them hell för jag ska ändå dö...typ släpper på allt de har o dödar kusiner med?Någon som har några teorier? Anmärkningsvärt att plöstligt bli drabbad av sjukdom på frodande sedan 2 år tebaks..samt att huvuden stryker med vid kontakt med "sjukling"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Status idag..4 huvuden strök med på "orginalet" 4= hela förgreningen...3 huvuden strök med på kusinen efter jag flyttat den dit..hoppas det stannar med det! Mycket intressant i bedrövelsen.Vad jag kan se så verkar det vara slut på elände..men man vet aldrig i denna hobby har jag märkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Krig mellan olika Euphyllia och Rhodactis har jag också emellanåt, E vinner varje gång..

BJD har knappast något att göra med krig mellan koraller, varför det uppstår spontant efter ett par år är ingen som vet. Har haft det själv i omgångar och aldrig har det hängt ihop med andra händelser i karet utan det har kommit spontant.

För mig har det aldrig funkat att skölja av slem eller nåt sånt, att så fort som möjligt amputera det infekterade huvudet är den enda/säkraste lösningen. Avbitare eller knäck med fingrarna och vänta inte 12 timmar extra utan omgående åtgärd är det som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...