Gå till innehåll

Mr Muscle, höjja pH


rolnor

Rekommenderade inlägg

Kollade pH i mitt nystartade kar och det låg på 7,5 inte bra.

hade ingen annan natriumhydroxid hemma så jag tog 2g propplösare och löste i några ml vatten, tillsatte lite i taget och läste av min Chlas Ohlsson-pH-meter, fick snabbt upp det till 8,2. Propplösaren var gammal så det var en del karbonat i den. Den är ju inte så hög renhet på men samtidigt behövs det ju så lite lut för att få upp pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är livsfarligt för djuren om du litar på en pH- penna. Den kan mycket väl visa en hel pH- enhet för lite. Köp en Salifert pH-test om du nödvändigtvis skall kolla pH.

Om de viktiga värdena stämmer (och de mäter man mycket noggrannare med en titreringstest) så är pH bra. Ca, KH och Mg.

Jag har flera kunder som sabbat sina kar på grund av pH- pennor. Den senaste bara för en månad sedan.

Nu behöver du mäta om de värdena för det kan mycket väl ha fällt ut kalksten på grund av för högt pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kalibrera pennan med en buffertlösning är en fälla. Det som händer när elektroden i pennan blir dålig är att den börjar tjuvleda och visar lägre och lägre pH i akvarievattnet.

Men buffertlösningen innehåller mycket mer lösta ämnen så när man mäter /kalibrerar med den får man ett mycket bättre värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är kemist till yrket och har använt pH-mätare ofta i mitt rke. Jag kollade pH med salifert eftrer titreringen med lut och fick på tiondelen samma värde och det är jag nöjd med, vad du pratar om är jag inte bekant med, såna här glaselektroder har ju funnits i flera årtionden och anses ju väldigt pålitliga om man kalibrerar med buffert? Det är väldigt svårt att titrera med salifert, då får man mäta ett otal gånger istället för att kunna läsa i realtid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glaselektroder som ständigt är i akvariet (eller i vätska mellan mätningarna) fungerar alldeles utmärkt. Antingen för att kolla akvarievattnet eller i en kalkreaktor.

Men pennor är en helt annan sak. Jag är för det första tveksam till om det är en glaselektrod i pennan och dessutom är det risk att elektrodytan torkar mellan mätningarna då man bara sätter på ett lock över elektroden och hoppas att det inte torkar innan nästa mätning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I min mätare är det glaselektrod, du kanske menar nån enklare variat när du säger penna. Det står i bruksanvisningen att den ska kalibreras om den inte använts på ett tag. Den kostade 600:- spänn så det är ingen "leksaks mätare " jag har försökt förklara att den colorimetriska bestämningen med salifert stämmer överens, kan vi enas om att det tyder på att min digitala mätare fyller sin funktion i alla fall för mej?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...