Gå till innehåll

Andra filändelser än jpg


Manks

Rekommenderade inlägg

Hej.

jag tycker man borde kunna ladda upp andra bildformat än JPG. Känns som det är lite utdaterat att exempelvis inte kunna ladda upp tiff-filer och liknande.

Eller handlar det om att det blir aldeles för dyrt med bandbredd/serverutrymme då?

Hoppas attd et bara är för ingen frågat tidigare, då jag tror pris på både bandbredd och lagring minskat kraftigt det senaste deceniet :)

Vänligen

/Torsten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite av problemet är TIF tex inte stöds utan "speciella" plugins / program. Därmed kan det lätt bli att vissa ser bilderna, andra inte.

Tror det är därför man har standarden man har, för att alla webläsare / telefoner stödjer det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tänk också på att vi är många som sitter på smal bandbredd pga tekniska begränsningar. Jag har 6,1 km till närmaste telestation och får snällt nöja mig med 2 Mbit, hur mycket jag än är villig att betala.

En JPG tar några sekunder att ladda upp. En TIFF i samma upplösning tar ca en halv minut. Och då går det inte ens att se någon skillnad. TIFF är inte ett nyare format än JPG, men eftersom det är helt okomprimerat tar det stor plats och blir långsamt. Ett otränat öga kan inte se någon skillnad på bilder i de olika formaten ens i förstoring. PNG är däremot ett nyare format. Men eftersom inga kameror lagrar i PNG än så länge tycker jag att JPG skall förbli den bildstandard det är tills vidare.

Mvh Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent generellt är det ju standard att använda komprimerade format över internet. Både när det gäller musik (mp3 istället för wav) bilder (jpg/png istället för bmp/tiff) & video (mp4 istället för mpeg som ett exempel).

Så länge de finns stöd för de komprimerade standarderna är det gott nog enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dels är det begränsat i storlek på bilder man laddar upp, 140 kB icke medlem, 500 kB medlem, då det snabbt äter diskyta, även om det har blivit billigare på senare år.

Däremot äter det bandbredd också, så men vill inte ha för stora bilder. Även med tanke på folk med långsam uppkoppling.

Vill du ladda upp oförstörda bilder funkar PNG tror jag, har aldrig laddat upp det på svg, prova gärna, finns som 24 bit RGB, däremot blir den inte direkt stor om du ska hålla dig under 500 kB :)

Annars kan du ju hosta bilderna själv någonstans och länka in dom, kanske tumblr eller flickr eller så har tjänst för tiff bilder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen beror det väl på vad det är för typ av bild. En grafisk bild med släta ytor och skarpa kanter (typ skärmdump med text eller en ritning) komprimerar väldigt dåligt och ser förskräckligt ut i jpg. Till grafiska bilder är gammal hederlig gif utmärkt, så också png. Jpg passar bäst till fotografier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...