Gå till innehåll

Frågor kring drakar


DSB

Rekommenderade inlägg

Vill du ha en liten så fråga efter en dvärgdrake.

Dock brukar dom inte ha så många olika sorter av just dvärgdrakar.

Vanliga storleken har jag sett 2-3 sorter men på sista tiden har utbudet varit litet.

Brommazoo hade typ 4st hemma i lördags så dock bara ut att vara en sort men kollade inte så noga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att läst på i böckerna hemma och på nätet så verkar de två större Pterios lämpligast, eftersom de är tåligare och lättare att få till att ta "död" mat. De är dessutom framme betydligt mer på dagarna, om jag nu inte missförstått allt.

Synd bara att de blir så stora, det begränsar ju akvariekompisarna rejält. Men bör passa mitt fish only kar utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antennata och Radiata har jag upplevt som mkt svårare med maten än Volitans.

Tack för svaret, jag misstänkte det.

Hur är det med russelli, är de lätta att få tag i och är det svårt att se skillnad på volitans och russelli. Men det kanske i te har någon större betydelse vilken av de två sorterna man får tag i, infon i böckerna säger att russelli är 8 cm kortare. Det borde ju ha viss betydelse i vilken storlek på byten de tar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret, jag misstänkte det.

Hur är det med russelli, är de lätta att få tag i och är det svårt att se skillnad på volitans och russelli. Men det kanske i te har någon större betydelse vilken av de två sorterna man får tag i, infon i böckerna säger att russelli är 8 cm kortare. Det borde ju ha viss betydelse i vilken storlek på byten de tar.

Kan tyvärr inte svara på det... har ingen personlig erfaren av den. Har haft Volitans, Antennata och Radiata. Där har Volitans varit lättast och Radiata svårast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tyvärr inte svara på det... har ingen personlig erfaren av den. Har haft Volitans, Antennata och Radiata. Där har Volitans varit lättast och Radiata svårast.

Okej, tack för dit svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av drakar är att dom inte har problem med att äta.

Från att dom är små så har dom en instinkt att äta och dom försöker svälja allt som får plats i munnen :).

Har haft 2st på 2.5 år både vanlig stor och dvärg....båda var sega men dog av sjukdom.

Matningen löser sig och dom är väldigt snälla dock så får du se upp när dom blir stärre med räkor och mindre fiskar.

Dom blir lätt drakföda :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av drakar är att dom inte har problem med att äta.

Från att dom är små så har dom en instinkt att äta och dom försöker svälja allt som får plats i munnen :).

Har haft 2st på 2.5 år både vanlig stor och dvärg....båda var sega men dog av sjukdom.

Matningen löser sig och dom är väldigt snälla dock så får du se upp när dom blir stärre med räkor och mindre fiskar.

Dom blir lätt drakföda :).

Okej, var det någon skillnad på hur de var framme på dagen ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope mina var alltid framme men var mer aktiva och jagade på nätterna.

Ibland kunde dom sitta still på någon sten dagtid och smälta maten i magen :)

Men dom gömde sig aldrig bakom stenar och dylikt så dom är väldigt tacksamma fiskar och roliga att ha.

Jag matade med levande sötvattensfisk och räkbitar, för att spara mina egna räkor.

Håller du den mätt så minskar risken för att dina egna djur i akvariet blir uppätna, en mätt drake är en snäll drake :)

På så sätt blev jag "bara" av med 2 mindre och 2 medelstora räkor och 2 mindre fiskar under 2.5 årstid.

Mina 2 större eldräkor klarade sig under hela tiden. Så ett bra tips är att köpa så pass stora djur så att dom inte får plats i drakens mun, blir dom riktigt stora så kan det bli svårt dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope mina var alltid framme men var mer aktiva och jagade på nätterna.

Ibland kunde dom sitta still på någon sten dagtid och smälta maten i magen :)

Men dom gömde sig aldrig bakom stenar och dylikt så dom är väldigt tacksamma fiskar och roliga att ha.

Jag matade med levande sötvattensfisk och räkbitar, för att spara mina egna räkor.

Håller du den mätt så minskar risken för att dina egna djur i akvariet blir uppätna, en mätt drake är en snäll drake :)

På så sätt blev jag "bara" av med 2 mindre och 2 medelstora räkor och 2 mindre fiskar under 2.5 årstid.

Mina 2 större eldräkor klarade sig under hela tiden. Så ett bra tips är att köpa så pass stora djur så att dom inte får plats i drakens mun, blir dom riktigt stora så kan det bli svårt dock.

Okej, tack för svaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man matar med sillstrimlor osv så kan man ju vitaminberika dem. Min fundering är om det verkligen "stannar kvar" i biten eller om det försvinner så fort man stoppar ner biten i akvariet.

Vet inte om ni förstår vad jag menar, men jag kan inte förklara bättre.

Om ja skall berika mat bitarna vilka produkter rekommenderar ni.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De "små" drakarna antennata, radiata och brachtoperus är betydligt svårare att få igång utan levande byten än volitans och russel - är nog en bra ide att kolla om de är intresserade av mat innan köp - om de redan börjat matstrejka är det väldigt svårt, speciellt om det gått ett tag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De "små" drakarna antennata, radiata och brachtoperus är betydligt svårare att få igång utan levande byten än volitans och russel - är nog en bra ide att kolla om de är intresserade av mat innan köp - om de redan börjat matstrejka är det väldigt svårt, speciellt om det gått ett tag.

Okej, tack för tipset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Tror det kan bero på brist av vitaminer i viss mat. Vet att om man bara matar med levande sötvattensfiskar typ molly, Så drabbas dom ofta av lockjaw, Men det kanske går om man matar själva matfiskarna med foder för saltvattensfisk, Men kan inte säga med säkerhet att det är så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm dom drakar jag har haft har jag inte sett detta på.

Och jag har matat med levande fisk, krill, artemia, pellets, räkbitar, lance fish, musselbitar mysis ja dom tog allt och ingen av dom hade någonsin problemet med detta.

Mina käkade allt som rörde sig utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle inte rekommendar sandvändande sjöstjärnor över huvudtaget, då dom käkar upp alla nyttodjur i sanden och har en tendens att svälta ihjäl efteråt.

Dom är en av dom djur som faktist hör hemma antigen i havet eller i gigantiska saltvattenskar då dom är ruskigt effektiva djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...