Gå till innehåll

Clownfisk gräver


Nille83

Rekommenderade inlägg

Sen jag "slängde ut" min anemon så har en av mina tre clownfiskar börjat gräva som f*n i sanden. Eller rättare sagt hen viftar bort sanden med stjärtfenan. Först när detta problemet uppstod så tänkte jag att beteendet skulle gå över men det gjorde det inte. Så jag köpte en stor och fin Sarcophyton som clownfamiljen hänger ganska mycket i. Men ändå så envisas en av Clownerna att gå ner i sanden och göra sandstorm i hela karet. Jag har börjat mata två gånger per dag om det skulle vara så att de letar efter mat, men verkar inte handla om det.

Någon som har en aning om hur man ska kunna bli av med detta beteende? Eller jag får i värsta fall byta bort dem ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nog vara så. Tog bort anemonen för 2 månader sedan och de har redan lagt rom 2 gånger. Det är faktiskt i samband med att de lägger sina ägg som de börjar gräva som idioter, sen slutar de när de lagt sina ägg.

Men jag har massor med sten, så känns inte som om de har problem att hitta ett läge. De har lagt äggen på samma ställe två gånger, ändå ska de gräva sönder hela karet innan de hittar sitt vanliga ställe :)

När jag hade anemonen grävde de inget innan äggläggningen, haft clownerna i 2 år och de har lagt ägg minst 20 gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om de har en anemon brukar de lägga ägg vid foten (skyddat) när du tog bort den letar de troligen efter ett bra gömställe, om du ger dem en lite lerkruka så brukar de gilla att lägga ägg i "grottan". Annars har jag 9 anemoner så om du är bra på att lossa dem kan du få en billigt. Jag bor i Lomma:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...