Gå till innehåll

Hur stor påverkan??


j sjögren

Rekommenderade inlägg

Om man har lagom avstånd mellan vattenytan och täckglaset håller det sig helt rent på undersidan.

På natten blir det kondens och mycket låg salthalt. Eventuellt salt droppar av. På dagen torkar det upp och salthalten stiger. Det överlever inga alger.

Allt på mina täckglas är på översidan. Och jag har ungefär 38 akvarier där det fungerar. + 5 där det inte fungerar för att avståndet mellan vattenytan och täckglas är för litet. 5 cm är perfekt. 4 brukar fungera men 2,5 - 3 går inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det låter som du har en bra fundering. Har kört med täckglas i fyra år nu. Funkar alldeles utmärkt.

Megamycket bättre än att köra utan.

Anrikningen från kranvattnet av de sakerna som korallerna inte vill ha (förbrukar) är betydligt mindre med täckglas än utan.

Dessutom så är det lättare och mycket billigare att köra karet runt 28 grader. Hos mig växer korallerna betydligt bättre vid hög temp.

Sen ha vi ju aspekten med det avdunstade vattnet och dess påverkan av ditt hem.

Pysslet med rengöringen av täckglasen var 4:e/6:e månad är gjort på 5 minuter och de fem minutrarna är välbetalda i koralltrivsel.

ja tror att du tappar någonstans 5%-7% av ljuseffekten om du kör med tunna täckglas alt. plexi. Alltså en fis i Missisippi om du jämför med fördelarna.

Ja har 0.6 till 0.7 LEDwatt/liter och mina snabbväxande koraller ligger på runt 2 cm i månaden när vattenvärdena är på topp.

Ja kör mina täckglas nära vattenytan för att få karet tätare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...