Gå till innehåll

Min rumsavdelare


MagnusJ

Rekommenderade inlägg

23 timmar sedan, irwin_fletch sa:

Snyggt! Har du någon plan för hur länge du ska låta det gå in sig, när åker korallerna i? sand?

 

Tack! 

 

Sand åker i snart,  ser ingen större poäng med att vänta.  De har bara blivit så.  Sanden blir ati Fiji White tror jag den heter,  2-3mm. 

 

Korallerna åker i så fort jag var fått lite ordning på po4.  Det går åt väldigt mycket remover,  men vill helst inte flytande remover.  Det är rätt drygt att ta hand om två akvarier,  särskilt när de gamla står i de gamla hemmet,  och jag lägger all ledig akvarietid på de nya :) 

 

Korta svaret: förhoppningsvis nästa vecka ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har flyttat över koraller och fiskar från mitt gamla kar. 

 

Mitt fiskbestånd är nu:

 

Acanthurus dussumieri 

Acanthurus maculiceps 

Acanthurus coeruleus 

Zebrasoma xanthurum 

Xanthichthys auromarginatus

Halichoeres leuocoxanthus

Pseudocheilinus ocellatus

Och två clowner för husfridens skull

 

 

 

Framtida planer:

 

Cirrhilabrus jordani

Cirrhilabrus lineatus 

Ca 15st Pseudanthias squamipinnis 

Ca 10 av någon chromis,  ej cyanea eller viridis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: tror den är 25*30. De är mina mått. Kommer faktiskt inte riktigt ihåg tankegångarna utöver att de skulle kunna svälja 12000l/h. Kass vinkel på bilden dock, jag stör mig inte så mycket. Men jag hade ju kunnat ha den på baksidan särskilt med tanke på hur möbeln ser ut.

Vidofner: japp, diamantaquarien!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MagnusJ sa:

 

Wrang: tror den är 25*30. De är mina mått. Kommer faktiskt inte riktigt ihåg tankegångarna utöver att de skulle kunna svälja 12000l/h. Kass vinkel på bilden dock, jag stör mig inte så mycket. Men jag hade ju kunnat ha den på baksidan särskilt med tanke på hur möbeln ser ut.

Vidofner: japp, diamantaquarien!

 

Och pris? Eller vill du inte säga? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

En liten uppdatering. 

 

Jag har tyvärr förlorat några fiskar.  Två kirurger och tryckaren. Kasst som tusan.  Förmodligen oodinium.  Resterande ser dock ok ut,  möjligtvis är mina två clowner på väg bort.  

 

Jag blev pappa till min tredje dotter i måndags så kommer sannolikt ha lite dåligt med tid med karet den närmaste tiden.  Korallerna mår bra och allting fungerar som det skall.  Kalkreaktorn fungerar kalasbra och låter det puttra på tills tiden finns igen.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minuter sedan, MagnusJ sa:

En liten uppdatering. 

 

Jag har tyvärr förlorat några fiskar.  Två kirurger och tryckaren. Kasst som tusan.  Förmodligen oodinium.  Resterande ser dock ok ut,  möjligtvis är mina två clowner på väg bort.  

 

Jag blev pappa till min tredje dotter i måndags så kommer sannolikt ha lite dåligt med tid med karet den närmaste tiden.  Korallerna mår bra och allting fungerar som det skall.  Kalkreaktorn fungerar kalasbra och låter det puttra på tills tiden finns igen.  

Grattis till nytillskottet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Det var längesedan jag gjorde en uppdatering här.  Har varit ont om tid och motivationen till karet har inte varit på topp. 

 

Men som tur är har allt rullat på hyffsat bra.  Korallerna växer faktiskt helt ok,  och fiskarna lika så. 

 

De största problemen har varit aefw,  cyano och dino.  Cyanon och dinon finns det ett flertal botemedel mot,  så det var inga bekymmer egentligen.  Plattmaskarna däremot fick mig nästan att tappa suget helt och hållet.  Ett par små fraggar från eurocorals dog och var sannolikt ursprunget till maskarna.  Doppade inte eftersom ett av deras säljargument var deras koraller hade genomgått karantän och behövdes inte doppas.  Yeah right.  Hittade mask på 4 av 5 fraggar. 

Då var skadan redan skedd. 

 

Jag var helt enkelt inte motiverad nog o riva ut alla acros o sätta upp temporära kar hit o dit för att få bukt med det.  Fick nys om behandling med Axilur som man vanligtvis ger hundar o katter mot mask i magen.  Doserade 1 och 1/3 tablett a 250mg. En sandsjöstjärna dog,  likaså alla turbosniglar.  Däremot såg varken koraller eller fiskar de minsta berörda ut.  Till min stora förtjusning såg de drabbade korallerna avsevärt bättre ut efter bara en vecka.  En acropora hyacinthus som sett för jävlig ut,  men vid liv,  började helt plötsligt få tillbaka sin polypexpansion över hela korallen.  Två veckor efter behandlingen började den dessutom få tillbaka sin rosa ton.  

 

Det var nu dryga 2 månader sedan axilur och alla koraller ser välmående och friska ut.  Håller tummarna.  

 

Utöver detta har jag ändrat inriktning. Sålt av lps och knappar.  En blueface kejsare samt en riktigt fin pygoplites fick flytta in istället.  De firade sitt nya akvarium med att äta upp ca 20 rasta zoanthus. Nåväl visste att risken fanns.  

 

Börjar hitta motivationen igen,  så ska försöka få till lite riktiga bilder.  

Ändrat av MagnusJ
  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...