Gå till innehåll

Brytning vid påfyllning


SuperAquaMan

Rekommenderade inlägg

Hej saltvattensnördar!

Jag har en fråga om det finns någon ventil jag kan koppla på mitt rent-vatten från osmosanläggningen till mitt sötvattenskar så den bryter när när karet är fullt.

Mitt RO system producerar ca 100L i timmen och hade vart gött att slippa springa in och kolla i mitt akvarierum var 10:e minut om det är fullt.

Hade hoppats på något som inte kostar tusentals kronor ( även om fisken i karet kostar som en nyare bil )

Har fattat det som att dom flesta saltvattensnördar kör med sådan som har ett färdigt osmosfack men det behövs inte i mitt fall eftersom jag bara häller i mineraler efter att vb är gjort och därför

hade velat ha någon backventil som bryter när det är fullt bara. Har kollat på att bara koppla timer på invattnet på osmosanläggningen med men då måste jag ju veta exakt tid på påfyllningen.

Mitt RO stänger av sig om man stryper ut-flödet från rent-vattenet för att tillägga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar alltså inte finnas någon färdig lösning på detta. Jag satt faktiskt och kolla på toalettventiler men det blir j**igt svårt att få det kopplat så jag bara kan hänga på kanten av karet och att det stänger av sig när det är fullt.

Känns ju som att akvariehobbyn saknar något. Kanske dags för lite klurande och patentsökande då ;) *cathing! $$$ "

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om jag inte sett en sån flottör på fish street. Eller någon annan hong kong sida. Dock hade jag inte litat på en flottör av den typen, då osmoser jobbar med högt tryck. Toaventiler har nog metall i kontakt med vattnet, det vill man inte ha.

Men som stig föreslår ett överfyllnadslarm hade väl fungerat.

//Marko 'DaTrucka' (via mobil).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...