Gå till innehåll

Min Akvarievägg


MickeP

Rekommenderade inlägg

Lite uppdaterade bilder från mitt projekt som går sakta men säkert framåt...

 

En idé jag haft länge var att köpa en stuvbit plastmatta att ha under hela bygget eftersom jag ska ha det på ett parkettgolv som täcker både kök och vardagsrum, och att på ett eller annat sätt försöka vika upp alla kanter och limma/foga ihop det i hörnen så det blir en liten slags "balja" i sig själv, som kan hålla inne åtminstone ett visst antal liter i händelse av läcka/spill. Den bit jag hitade var lite för bred så jag drog upp den på väggen i bakkant och silikonade skarven mot väggen. Här syns också en "Ikea-skena" för köksmöblemang, som är rejält förankrad med 10 mollyskruvar, som hela bänken ska hakas fast i och stabilisera både i djupled och sidled. 

 

20151219_102904.thumb.jpg.0b61de4059de31

 

 

Till slut är bänken på plats med sump och "liggunderlag"-matta för ev. ojämnheter. Som synes målade jag på inrådan även träet i sumpdelen med vit snickerifärg såväl som lade en liten bit av plastmattan i botten under sumpen för att klara spill och fukt lite bättre:

 

20151219_115946.thumb.jpg.dece4bcdb3d5fc

 

 

Sedan har det införskaffats det högra högskåpet och allt har satts på plats. Köpte ett extra IKEA-chassi där jag använde enbart sidorna att skruva fast i högskåpen så jag kunde fästa de två dörrarna som är ovanför akvariet på denna bild, på ett enkelt och enhetligt vis. Även mellanrummet mellan dessa ska göras på något motsvarande vis som jag ännu inte löst designen på men har en teoretisk lösning, för att få de två saknade dörrarna på plats också:

 

20151221_142143.thumb.jpg.3518d8846c6ca3

 

 

Ovanstående hann jag med före jul. I mellandagarna fyllde jag sedan på med vatten, lade i grus (ATI Fiji White sand) och testkörde systemet med skummare och all annan teknik igång. Sedan åkte vi på semester en vecka över nyår. Som synes på bilden har jag gjort en speciallösning för att täcka kammaren i bakkantens centrum; tog två plexiglasskivor och målade insidan blå innan jag svetsade ihop dom och sedan silikonade på hela paketet på kammarens framsida. Bryr mig inte om att täcka kammarens kortsidor på motsvarande vis, men då får jag en ganska kamouflerad kammare ändå:

 

20151229_124104.thumb.jpg.a863669b690937

 

20151229_124130.thumb.jpg.b410a00d1015be

 

 

Sedan köpte jag lite ny LS och fyllde på med lite egen död sten jag hade liggande, som får polineras. All denna LS ska ner i sumpen se'n, förmodligen. Och så har jag för en vecka sedan dragit igång Zeovit Kickstart i modifierad form, men i princip kommer jag prova köra med KZ:s zeo-produkter för att se hur det funkar. Har varit hos några olika personer och köpt fraggar som haft detta och deras kar har haft otroligt fina koraller, färger och tillväxt. Helt enligt kickstartmetoden kom det alger från dag 4 också.

 

20160109_141439.thumb.jpg.ef6944b9df8c91

 

 

Nästa gång jag uppdaterar här kommer lite mer bilder på sumpen och tekniken, tänkte först mecka färdigt med vattenkylning under tiden det körs in just nu. Hela veckan har jag iaf haft stabila värden i mina mätningar. Mängden LS var så liten i förhållande till volymen (runt 500 liter med sump) så jag tror inte nitrit/nitrat kommer vara någon större grej, men det återstår att se. Vill mest få igång allt levande och börja flytta över det lilla jag har från mitt gamla 100-liters kar. Och innan dess måste jag lösa de två dörrarna som saknas centralt över karet. Och så ska det på täckskivor under, till vänster om och ovanför hela bygget (mot golv, vägg och tak) samt att framsidan av karet kommer kläs in med en ram också så man inte ser dess aluminiumram.

 

Generellt är jag jättenöjd hittills, och all teknik jag köpt och fått råd om fungerar bra och jag tycker själv hela kitet är tyst nog för att inte vara störande i köket heller, då det mesta är överdimensionerat och kör på lågvarv.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...