Gå till innehåll

trött på att


Iceaxeon

Rekommenderade inlägg

Hej<br>

Stunden har kommit då man sitter undrar och får klart för sig att man fattar ingenting längre. har ju mitt rsm 130 med led bättre pumpar Eheim tunze stream 6015 och tunze skummare 9002 som skummar det som skummas ska mediabox (tom nu) 20 kg sten med kalkalger och fin sand och allt som man egentligen skulle kunna vara hur nöjd som helst med. Även en sprillans ny osmos med silikatfilter. Problemet som jag har är att jag har nu i många månaders tid alltid haft gegg i karet. Vad det är vet jag inte. Ser ut som cyano men kanske ändå inte. Tar bort det som kommer men hinner inte alltid med och har tryckt i redslime remover. Visst det försvinner men kommer tillbaka så fort man tror att man fått till det. Sen tar man en kur till med samma resultat. Sen luktade det sur .. ja fy vad det stank. då kom det annat gegg som inte löste sig med removern så jag köpte algea x och kört på och allt blev bra och det såg jättefint ut någon vecka. Sen dog alla snäckor, ormstjärnor. så har det sett ut sen dess. Det kommer och går helt makalöst.<br>

Jag byter vatten med jämna mellanrum och mäter och alla värden ser ut som det ska.<br>

Salt 1.023<br>

Mg 1320<br>

Ca 430<br>

Kh 7<br>

Po4 knappt mätbart<br>

No3 2 väldigt svagt rosa så väldigt lite<br>Temp runt 25<br><br>Har lite skivor mycket stjärnpolyper och någon annan som ser ut som en stor svamp med gröna polyper. De trivs iallafall. Har 5 fiskar. En liten gul kirurg som är förvirrad av allt som växer men inte smakar så gott men den tar det som är godast. En liten yashagobie som kommer när maten trillar ned en som tuggar frenetiskt genom sanden och som blir väldigt sur när man flyttar på sandhögarna och försöker freda skivorna. Ett par clowner som inte gör annat än leker och lägger rom. Andra fiskar har trillat av antingen av ålderdom eller något annat. <br>Blir tokig av att det är så här och det jag funderar över är om led belysningen kan ställa till det. Det sitter 35 leddar 3 rosa 16 royalblue och 16 1000k vita. Täckglaset är dock matt och repigt. Kan det förvränga något eller spelar det någon roll? <br>Jag vet inte om jag glömt något men tror det ska vara allt.<br>Är väldigt tacksam om någon av er alla kan komma med någon förklaring innan man slänger det och återgår till mina tetror.<br>Mvh Johnny<br><br><br>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för belysning? Har du något märke/modell?

Kan du ta någon bild på algerna?

Sen tror jag mycket på den svåraste metoden av alla.... dvs tålamod. Varje gång du häller i medel typ Red Slime remover så rubbar du hela balansen i karet. Algerna kanske försvinner för stunden, men i ett obalanserat kar är det stor risk att samma eller nya problem dyker upp i igen. Stora och snabba (lätta) lösningar fungerar därför ofta bara för stunden. Du bör hela tiden sträva efter stabilitet och så små och långsamma förändringar som möjligt. Om du tar det lugnt och kollar igenom allt efterhand så brukar problemen försvinna efter ett tag. Istället för att tillsätta kemikalier och gifter för att bli av med algerna så tillsätt istället bakterier för att motverka dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

denna lukt och denna tragiska syn tog lång tid att få bort men kan glädja alla att det ser inte lika illa ut idag. Allt som ser dött ut lever och den sura lukten är borta iallafall. Men algerna de är kvar.

post-6081-14468935964076_thumb.jpg

Här har snäckan fått nog.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den bilden var bara en bild när allt liksom gått åt skogen. Det tog en lång stund att få någorlunda ordning på det. Nu så är det bara det som ser ut som cyano men redslimet tar liksom inte på denna typ. Innan hjälpte det. det kommer och går och är man där och städar när man byter vatten så ser allt frid o fröjd ut ett par veckor sen kommer det tillbaka. Senast försvann det av sig själv för att återkomma när man planerat att köpa något nytt att lägga ner. Har provat att inte byta vatten, byta ofta, mindre ofta nu ligger jag på 15 liter i veckan. Matar med en kub artemia om dagen och lite grönfoder med jämna mellarum. Värdena är ok och förstår liksom inte vad som kan ställa till obalansen. Förrutom att jag grubblar lite på lyset. Ska lägga in en bild på hur det ser ut nu om en stund.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6081-14468935965093_thumb.jpg

Lite så här ter det sig. Kan hålla på hur mycket som helst med att ta bort o putsa o fejja men det kommer alltid tillbaka. Är som mest när ljuset börjar minska. På natten ser det inte ut att vara så mycket och på morgonen tror man att det har hänt något positivt. Men icke. Påminner om cyano men medlet funkar inte. surluktsalgerna försvann av dubbel dos av algea x. den modellen har inte kommit tillbaka däremot

post-6081-1446893596491_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[ATTACH=CONFIG]127263[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]127264[/ATTACH]

Lite så här ter det sig. Kan hålla på hur mycket som helst med att ta bort o putsa o fejja men det kommer alltid tillbaka. Är som mest när ljuset börjar minska. På natten ser det inte ut att vara så mycket och på morgonen tror man att det har hänt något positivt. Men icke. Påminner om cyano men medlet funkar inte. surluktsalgerna försvann av dubbel dos av algea x. den modellen har inte kommit tillbaka däremot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hej

Hur har det gått för dig och dina problem ....

Jag skulle tro att du har brottats med både Cyano och Dino samtidigt

Dino bubblar och blir som en brun matta/gegga, gror/växer under belysning, och är som mest i slutet av dagen.

Jobbigt som F..n att få bort

Läste dock på något forum (på engelska) att man lyckats bra med Fauna Marins Algea X, hemligheten verkade dock vara att släcka belysningen helt första doseringsdagarna, för att lyckas fullt ut.

Är intresserad av att veta om du fick slut på eländet...

Jag har testat många knep och varianter, men kommer nu starta upp ett nytt kar istället...

Mvh Richard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...