Gå till innehåll

Hur skapar jag ett karantänkar för att få bort oodinium/sammetssjuka


sunspots

Rekommenderade inlägg

Jag har startat upp denna hobby långsamt, långsamt....

Och ändå går det fel.

Jag köpte en ny fisk för ett tag sen och den fick, precis som de andra flytta rakt ner i karet.

Tillsammans med fisken flyttade det även ner ett oodinium-angrepp.

Så nu har jag lite färre fiskar.

Jag har medicinerat med en revsäker medicin som inte verkar hjälpa. Jag tänker därför idag starta upp ett karantänkar för att försöka rädda återstående invånare med någon lite bättre fungerande medicin. Fem fiskar kvar av de ursprungliga åtta. Tre verkar helt osmittade, två kan jag se små små prickar på. Jag tänker dock att jag borde plocka upp alla och medicinerna.

Vill gärna ha stöd i detta, då jag inte greppar det riktigt, finns det nån bra tråd om karantänkar?

Vilken medicin rekommenderar ni?

Tar man med akvarievatten till karantänkaret eller kan man ta helt nyblandat vatten även om man inte har ls i karantänkaret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en av de bättre artiklarna om Oodinium enligt min åsikt.

http://www.ultimatereef.com/articles/marinevelvet/

Karantänkaret bör ha kal botten utan någon inredning, ett starkt UVC och svagt ljus. Kopparmedicinering är enligt min åsikt att föredra med kininpreparat som andra val. Koppar är svårt att få tag i (miljögift) men Kinin bör gå att få via en veterinär. Ta med en utskrift av artikeln då vanliga veterinärer inte vet något om fisk.

Om du behöver gömställen för jagade fiskar så häng upp de - botten skall vara ren.

Kör gärna med lite sänkt salthalt 2,8 - 3%.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...