Gå till innehåll

Tobbz 1000 liters


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Köpte mitt första saltkar i Augusti -14, bytte till ett 330 liters i oktober och i mars -15 vart begäret för stort så då beställdes ett nytt :)

Det nya vart 180x70x70 med ytavrinning i mitten och 12mm Optiwhite glas samt en sump på 130x50x40 i 10mm glas.

Allt beställdes ifrån Diamantaqaurien och det var väl lite strul men det löste sig väl och nu har det varit igång i 2 veckor.

Följande teknik är nedpulat:

2 st Ecotech MP40 Quietdrive

Ghl profilux ex3 med ecotech styrning och Temp/Redox/Ph probes samt påfyllning av osmostanken.

Ghl Doserpump 4 kanaler

Aquael 150w x3 doppvärmare

Jebao DC6000 Returpump

Jebao DC12000 För filtereaktorer

Nyos Quantum 160 skummare

Theiling rollermat filter

Deltec FR509 x2

Ai hydra 52 x2

Ai hydra 26 x2

Refugium med 18w led lampa.

Iochmed det nya så har jag även börjat med Tritonmetoden och hoppas att se resultat samt slippa byta vatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte än vad det blir för inriktning, funderar på lite blandat, har snöat in lite på acanstreor, men även grenväxande spser är ju också riktigt trevlig.

Blir väl ev att scapa om lite när jag har fått i lite mer sten, just nu så får jag avvakta lite med fler inköp tycker revisorn :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har karet varit igång ett par månader och har följande att berätta.

Rollermaten gör verkligen sitt jobb,vattnet är kristallklart och jag klarar att hålla riktigt lågt nitrat pga av att skiten som annars skulle ruttna sitter numera i filtret.

Vadden börjar ta slut nu men har hållit i 3 månader och under den tiden har jag rört upp mycket skit som har satt igen det tidigare än vad som var tanken.

Så fundera inte på om du ska köpa ett, utan bara gör det :D

Belysningen vart lite för snål så jag har precis bytt ut 2 st AI Hydra 26or mot 2 52or istället och hoppas att det ger tillräckligt.

Refugiumet får jag skörda varje vecka och då skickar jag iväg en 10L hink med chaeto alger, så det är inte undra på att man ligger på 0 i nitrat och 0,018 i fosfat även att jag matar med 6-8 fryskuber om dagen :D

Efter att karet hade gått i 1 månad så tänkte jag att jag skulle prova på Triton-metoden istället för att hållas och byta så mycket vatten, och jag räknade på en fast kostnad på runt 400:- i månaden för balling,kol och fosfatremover.

En del tycker säkerligen att det är dyrt, men vilka resultat det ger!

Aldrig sett saker växa så fort i karet med deras balling, en stylhopora milca som hade 3 st grenar á 8 cm höga har nu på 1 ½ månad väx till 10 cm och har börjat utveckla 13 nya grenar.

Zoanthusen täcker stenen mer och mer samtidigt som den flakväxande montiporan breder ut sig för var dag.

Automation som fyller på osmostanken fungerar klockrent och man behöver aldrig fundera på om det funkar eller inte vilket är skönt, och under semestern har jag bara kört en matautomat och sedan 2 ipkameror som bevakar sumpen och karet för att se så inget är dött eller liknande.

Att tillägga har jag bytt skummaren ifrån min Nyos till en Deltec SC2061 för nyos orkade inte riktigt skumma ur allt, men det är det ändring på nu :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, jag kör med refugiumet före returpumpen så att dom drar allt vatten igenom där och det funkar kalas, även om triton förespråkar något annat.

Och jag är evigt tacksam för rollermaten, många timmar som man har tjänat igen för att rengöra och byta filterstrumpor och inte tala om vad filterstrumpor kostar :D

Så nu har man bara det jobbiga kvar, att fylla upp med koraller och annat :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha nu börjar det gå åt balling, doserar nu 300 ml per dag och det kan man väl se på en del koraller, växer som aldrig förr.

Bytte även ut mina 2 hydra 26or mot 2 nya 52or och det vart mycket bättre spridning.

Har även börjat snickra ihop bänken för fraggkaret och beställt lite material till det.

Dit tänkte jag köra med en av dom gamla hydra 26an.

Vad tror ni om följande scenario?

Har investerat i ett 80w uvc, tanken var att mata den med 2000 L/H och koppla returen ifrån uvct till returen till fraggkaret och sedan leda vattnet tillbaka till sumpen för det stora akvariet?

dc1f909da86d689acc6345bc36f40359.jpg

62da6c7f4ff01e39bdab21107d5a8cdf.jpg

b9837e82f89001745f1ef675cc8f8b4b.jpg

8682ea7a6e571a0fc6c25c0d75056d76.jpg

En bonus bild på en snygg invånare :)

9439cb8506c7a328f89a104285d6720f.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

post-8499-14468936261683_thumb.jpg

Nu så är det borrat och det var mycket lättare än väntat. Nu ska bara rören limmas sen är det dags att dra igång det och fixa till en arm till belysningen. Sen kan fraggandet börja på allvar :)

Någon som har tips på en liten fisk dom kan gå i det karet och beta alger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...