Gå till innehåll

Andre's (Dimorb's) 1970 liters


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hej allihop.

Nu är det nya systemet på gång och jag har fått bekräftelse om att det kommer inom 1-2 veckors tid.

Måtten blir 300*70*70 + sump på 250*50*40

Hoppas på att det skall bli bra och återkommer med mer info när sakerna börjar falla in.

/Andre

post-843-14468936015916_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de första posterna i tråden.

Jag hoppas också på att det skall bli något bra att följa med på.

Har haft en nedtur hittills och det är skummaren. Fick en Deltec 3070 SC sänd till mig och den kom fram i småbitar så nu är jag på jakt efter något nytt.

Belysning är bestämd.. var inledningsvis tänkt att vara GHL lightbars över hela akvariet men det stretchade budget en del. Bestämde mig för att köra på T5 den första perioden och istället beställa 150 extra koraller :)

Så nu är belysningen 2 x 8 st 54 watt ATI ramper med elektronisk dimmer och programmerbar display.

Nästa fråga är om det skall bli konstgjorde levande sten t.ex. real reef rock eller om det blir äkta sten.

Förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med +75% död sten när jag startade upp mitt 1050l och det har funkat bra, säkert lite förlängd uppstart mot att bara köra ls men det kan det vara värt. Avsevärt mycket lättare att bygga scapes med DS, vettigare pris och (beroende på vad för DS man köper) skonsammare mot reven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varifrån köpte du din DS?

Jag har bra kontakter så priset på LS blir troligtvis inte mycket högre än DS.. det jag funderar på är mer om jag skall eller inte skall ta risken att få in både nyttiga saker och tråkiga saker i samband med ny levande sten som inte är kurrerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med +75% död sten när jag startade upp mitt 1050l och det har funkat bra, säkert lite förlängd uppstart mot att bara köra ls men det kan det vara värt. Avsevärt mycket lättare att bygga scapes med DS, vettigare pris och (beroende på vad för DS man köper) skonsammare mot reven.
Varifrån köpte du din DS?

Jag har bra kontakter så priset på LS blir troligtvis inte mycket högre än DS.. det jag funderar på är mer om jag skall eller inte skall ta risken att få in både nyttiga saker och tråkiga saker i samband med ny levande sten som inte är kurrerad.

Jag kör också med död sten (99%), av samma anledning som mamadubba. Min är köpt på Aquaristic.de för ca 7 euro kilot.

Det finns ju även sten från Marco Rocks hos åtminstone en återförsäljare. Min sten kördes in i sötvatten med startbakterier i ca 3 veckor. Under tiden så tog jag upp och skrubbade bort döda djur vid två tillfällen. I slutet så körde jag ett milt ättiksbad och skrubbade bort ytbeläggningen. Fosfathalten i mitt kar efter två veckor ligger på 0.03. Har du levande sten och oroar dig för liftare så finns det ju ett antal tips på Reefcentral om hur man får liftare att lämna stenen. Sen kan man ju själv välja och vraka vilka min vill behålla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket kanonprojekt, låter ju hur spännande som helst.

Får du in resterande teknik på sista halvmetern under karet?

2,5 meter blir verkligen en megasump.

Har du beställt 150 koraller så får du in liftare i vilket fall som helst, ja hade gått på LS om du inte vill köra med BTN moduler i stället.

Du får ändå krypa i baljan när du håller på och då bygger du lika lätt med 30 cm vatten i.

Ska du upp 30-40 cm på något ställe så finns det alltid en rasrisk, med några BTN moduler i botten så blir det en himla lätt konstruktion.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett alternativ om du vill scapa med levande sten är ju att köpa akrylstavar och förstärka konstruktionen med borrade hål och stavbitar som håller ihop dem. Såg en kille som byggde med LS som bara hade fuktigt tidningspapper runt stenarna medan han jobbade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte sett på de där Marco rocks.. har bara läst om real reef rocks och något franskt märke (tror jag).

Jag är lite orolig för liftare i och med att det blir så mycket ny sten isåfall. Har tänkt mig en aquascape som tillåter strategisk placering av korallerna och tror egentligen det kan bli enklare med konstgjord sten MEN är lite för att köra det naturligt också. :)

Iceaxeon: är inte tillbaka i Karlshamn. Köpte nyss hus i Porsgrunn/Norge så blir här ett tag och därav uppstart av något lite större.

LN21: Jag tänker mig att all teknik i utgångspunkt får stå i sumpens största kammare. I alla fall det mesta. Vilka moduler tänker du på? Kunde du länkat mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mer info..

Kan ju tänkas att någon är intresserad av att veta detta så då skriver jag det.

För att få plats med sumpen i full storlek kommer skåpet att bestå utav en svetsad ram utav aluminium som sedan är inklädd med vattenbeständigt trä som i sin tur är klätt med "pynt".

post-843-14468936023494_thumb.jpg

post-843-14468936023633_thumb.jpg

post-843-14468936023761_thumb.jpg

post-843-14468936023897_thumb.jpg

post-843-14468936024033_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Tänkte jag skulle lämna av lite information så att intressenter kan få veta hur det går.

En del av er har kanske sett i den andra tråden att akvariet var skadat vid leverans. Jag har nu avtalat med leverantören att de kommer och hämtar det och tar det till verkstaden för att byta ruta. Skönt att få ett nytt och helt akvarium igen men trist att det nu innebär att det drar ut på tiden och extra arbete i form av att jag måste ragga ihop 10 nya personer som kan tänka sig att hjälpa till att bära ut det och 10 som kan hjälpa till att bära in det när det väl är lagat. I tillägg så måste all pvc göras om igen. :(

I övrigt är möbeln klar och sumpen är klar.

Skummare är inhandlade.. har en deltec SC 3070s och en deltec TC 3070s och det skall avgöras vilken av dem som skall användas till detta akvariet och vilken av dem som eventuellt skall säljas. Är det någon som har erfarenhet av att ha kört TC'n i sump?

Belysning blir till en start ekonomipacke från ATI med 2 x 8 st T5 54 watt. Kommer inte ihåg kombinationen av lysrör så den får komma i efterhand.

Cirkulation kommer skötas av RW-20 pumpar på 20000 liter.

Sten blir inte inhämtad före akvariet är lagat och på plats "på riktigt" men troligtvis blir den inköpt från whitecorals.

Frågor eller funderingar? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Ber om ursäkt för dålig uppdatering.

 

Fick diskuterat mig färdig med leverantören och de sände hit 2 glasmästare som bytte frontrutan på plats i huset.

 

Nu är det vatten i systemet och saltet är blandat. Provkör allt men är inte riktigt nöjd med ljudnivån från ytavrinningen eller nedfallet i sumpen då jag tycker det stänker lite väl mycket.

 

Sten är beställt via egen import så får cites i kommande vecka och så kommer det troligtvis inom 1-2 veckor därefter.

 

Har tagit allt för lång tid och alla koraller som kom hem har antingen getts bort, sålts eller stått i temporära fraggkar (5 st på tvättrummet). Så starten på detta projektet har kostat både pengar och tålamod. Men nu har det väl blivit bättre i alla fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...