Gå till innehåll

Dosera Ca etc med foder automat?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag doserar calcium, mineraler till koraller och magnesium i pulverform direkt i karet. Efter tips så laddade jag dessa pulver i en foder automat eftersom jag ville göra det mer automatiserat och dosera mindre mängder oftare. Även när man åker bort skulle detta underlätta.

Enda problemet är att pulvret blir hårt efter bara någon dag varför det inte fungerar. Jag undrar om det är någon som har löst det här problemet? Jag vet att man har riskorn i salt för att hålla det torrt men det kanske inte är så himla bra ;)

Tacksam för lösningar på det här banala problemet!

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har möjlighet så tycker jag att du ska skaffa en doserpump typ GroTech och dosera in dessa ämnen flytande. Jag gjorde det nyligen och det är det bästa jag köpt på länge. Lätt att ställa in och den kan dosera allt från 1 ml - 1999 ml / pump (3 st sugande pumpar) vid den tid du vill. Man kan även ställa in så att den fördelar en viss mängd på flera olika gånger / dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ett dumt förslag, men en påse med silicakulor skulle kunna hjälpa?

Det finns ingen risk att det är skadligt för koraller/fiskar? I så fall kan det kanske vara värt att pröva.

Ang doserpump skulle det säkert vara det bästa men jag försöker hålla nere kostnaderna och skulle vilja hitta en lösning enligt min foderautomat om det går.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...