Gå till innehåll

Omstart hur hantera levande stenen ?


DSB

Rekommenderade inlägg

Skall starta om mitt 980 liters akvarium, min fundering är hur skall jag göra med levande stenen. Efter 12 års drift utan karantän, så har jag troligen samlat på mig en del otrevliga parasiter som jag hoppas bli av med genom en omstart, men jag skall även passa på att göra en del förändringar i aquascapen bygga om sumpen osv.

Så min fundering är om alla oönskade parasiter försvinner om jag låter stenen gå fiskfritt i ett par månader, eller om jag måste hiva ut stenen och låta den torka helt enkelt (för att vara bergsäker på att stenen inte för med sig oönskade problem).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är jag hyfsat ny på saltvatten men om det finns massa parasiter i din ls och vill döda dem helt så borde det fungera att koka stenen i en stor kastrull, känns kanske lite extremt men du kan ju garantera att du får ut det mesta direkt i vattnet ^^

Problemet är dock att allt dör inkl nyttiga bakterier, så du får köpa in en bit ls för att få in ny bakterieflora.

Hoppas detta hjälper dig i rätt riktning :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du haft mycket problem med parasiter i ditt kar? De flesta fiskar bär ju på parasiter och annat men utvecklar inte sjukdom så länge de mår bra. Du har nog samlat på dig en hel del bra i stenen också efter 12 år, så då är frågan om problemen varit så stora att det är värt att bli av med det goda tillsammans med det dåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har drygt 200 kilo sten, vissa stenar stora och otympliga. Vilket gör att koka dem blir väldigt besvärligt.

Jag har haft problem i vinter med två stora utbrott med sjukdom, har två st 80 watts uv. Vilket förut hjälpt, har jag sett att de verkar få prickar, snabbare andning mm har det hjälpt med att byta lampor och kolla över så att pumpar osv till uvet fungerar.

Jag har haft normala vattenvärden osv men något fel är det annars skulle de ju som sagt inte bli sjuka.

Så när jag ändå bara har 3 fiskar kvar så skall jag bygga om rören i akvariet och sumpen, samt ändra aquascapen osv.

Så jag funderar på hur jag skall bära mig åt för att föra med mig så lita otyg som möjligt i omstarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med någon i närheten som också håller på! Jag hade nog gjort som du själv säger och tagit upp stenen och låtit den torka. Själv köpte jag konstgjord sten när jag började med mitt. Men det kostar ju en del att börja om med helt ny sten också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du stenen fiskfritt i ett par månader bör det vara parasitfritt. Annars räcker det nog med att hålla stenen ett dygn över 40 grader för att få den parasitfri. Men då dör ju allt i smådjursväg så det blir att starta om med att ympa in djur från färsk sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knappast. Den kan ju i och för sig tänkas vara vass det känner du med några korn mellan tummen och pekfingret. Och det är ju inte så roligt för sandvändare. Men ibland blir det kiselalger. Du kan kolla sanden med att lägga lite i ättiksprit. Kalksanden löses upp medan silikat blir oförändrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter , klorin ättika och väteperoxid , alla tre funkar ,det tar det yttersta lagret så slipper du döda stenan ,det tar ju månader att lakaur den om den är död , ättika tar även kalkalger , tvätta med högtryckstvätt effter , när du ändå är i gång så kan du ju ta dom stenarna du tänker ha på botten att såga under sidan på så den blir plan , och en del stenar är ju snygga på båda sidor , då är det bara att dela dom så har du två snygga stenar , och du slipper att få en massa skit fällor , bågfil eller kakelsåg funkar , om du inte har en vinkelslip med stenskiva förståss, mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Peter , klorin ättika och väteperoxid , alla tre funkar ,det tar det yttersta lagret så slipper du döda stenan ,det tar ju månader att lakaur den om den är död , ättika tar även kalkalger , tvätta med högtryckstvätt effter , när du ändå är i gång så kan du ju ta dom stenarna du tänker ha på botten att såga under sidan på så den blir plan , och en del stenar är ju snygga på båda sidor , då är det bara att dela dom så har du två snygga stenar , och du slipper att få en massa skit fällor , bågfil eller kakelsåg funkar , om du inte har en vinkelslip med stenskiva förståss, mvh stefan

Okej

Tack för tippsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
On 2015-06-28 at 10:31, Stefan molin sa:

Hej Peter , klorin ättika och väteperoxid , alla tre funkar ,det tar det yttersta lagret så slipper du döda stenan ,det tar ju månader att lakaur den om den är död , ättika tar även kalkalger , tvätta med högtryckstvätt effter , när du ändå är i gång så kan du ju ta dom stenarna du tänker ha på botten att såga under sidan på så den blir plan , och en del stenar är ju snygga på båda sidor , då är det bara att dela dom så har du två snygga stenar , och du slipper att få en massa skit fällor , bågfil eller kakelsåg funkar , om du inte har en vinkelslip med stenskiva förståss, mvh stefan

Men dör inte stenen om man lägger den i klorin eller väteperoxid ... ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå din omstart och karantän - har du läst det här

 

https://www.reef2reef.com/threads/two-methodoligies-to-keep-a-reef-tank.226995/page-3#post-3723194

 

för övrigt undvik klorin, kokning och annat. Jag skulle ha använt stenen men skaffat lite nytt för att få in lite mer liftare.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...