Gå till innehåll

Anemoner - fireworm


DSB

Rekommenderade inlägg

Delbeck och sprung nämner man att fireworm ger sig på anemoner och kan ta död på dem.

Kan det vara så att vissa arter av fireworms är problematiska medans andra fungerar utmärkt, jag har under alla år sett dem som utmärkta renhållnings kritter. På nätterna kan man se massvis av dem, men jag har aldrig sett dem attackera andra djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska man akta sig för den? Jag har något liknande som kommer ut ur stenarna och ur sanden på natten. Har inte sett att dom ger sig på något, Dock ser jag att mina pistolräkor käkar på dom ibland.

Handlar om specifika arter, dom flesta som påträffas i våra akvarier är helt harmlösa.

Den som man främst ska akta sig för är Hermodice carunculata.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liknande kanske, men nära skjuter ingen hare.

Hermodice carunculata ger sig gärna på andra djur och koraller och anemoner, och producerar dessutom ett nervgift man kan få i sig om man sticker sig på den. Vilket är också varför arten och en del närbesläktade heter "fireworm".

Sen finns det också en del som inkorrekt använder namnet fireworm för att beskriva vanliga borstmaskar också.

Sedan finns det ju faktiskt en del som gärna håller dom i ett kar för sig.

http://www.advancedaquarist.com/2003/5/short

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...