Gå till innehåll

Balling o ostabila värden


DSB

Rekommenderade inlägg

Man ser ibland trådar om det kan vara svårt att hålla stabila värden med ballingmetoden, dvs ett evigt justerande av tillsättningen av vätskorna osv

Är det ett vanligt problem ? Är lite nyfiken hur det fungerar för er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det funkar bra. Givetvis får man öka tillsatserna efterhand som man ökar korallmängden. Även ökad tillväxt ger ju högre förbrukning. Men har man lite koll på va man introducerar o hur mycket det växer så får man ju höja efterhand. Jag mäter en gång i veckan. Alltid före vattenbytet för då får man reda på vad som gått åt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tycker att det funkar kanoners, ja har en gång slarvat och fått ner Ca till 360. Det beror på att ja hade högmod och trodde ja hade koll:)

Jag får höja nån gång var annan månad eller så, sjunker det däremellan så häller ja i lite torrt. Om det är bättre än kalkreaktor har ja ingen aning om för att det har ja inte provat reaktor.

Limewasser räcker dock inte alls för mig, det har ja provat, det var mest krabb för mig.

Ultimat hade varit att bara tillsätta via vattenbyte men så rik är ja inte,,, så att det faller bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många olika flakväxande montipora även grenväxande. Ett par rätt stora staghornacro och lite stylophora o en del andra pinnar som jag knappt vet namn på. Sen en del lps typ acans o euphyllia o liknande. På 250 liter tillsätter jag 3x2,5 dl balling av oceanakvariums recept per dygn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har problem med att få det stabilt! men det beror på min höga belastning och att jag inte är uppmärksam på när KH:t tar slut i tid eller att det sätter igen...

Hur mycket varierar det ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...