Gå till innehåll

Skada på frontrutan.. hur allvarligt är det och vad bör jag göra?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Hejsan alla.

Fick idag det sista utav systemet som jag har inhandlat.

Spännande och roligt tills man får på plats huvudkaret på 300x70x70 och upptäcker en skada i nedre kanten utav glaset.

Som rubriken säger.. hur allvarligt är detta? Vad bör man göra? Någon som har varit med om liknande och åtgärdat/lärt sig/fått råd tidigare?

Mycket tacksam för svar.

Med vänlig hälsning Andre

post-843-14468936080675_thumb.jpg

post-843-14468936080889_thumb.jpg

post-843-14468936081102_thumb.jpg

post-843-14468936081324_thumb.jpg

post-843-14468936081539_thumb.jpg

post-843-14468936081746_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att karet ät 3 m långt skulle jag aldrig chansa att ens försöka lappa ihop det. Du har en tydlig spricka som kommer dra iväg när belastningen trycker på framrutan och sprickan lätt sticker iväg (ex ruta på bil). Gissar att glaset också är tänkt att flexa en del, inte ovanligt med så pass långa kar även med sk euro bracelet runt om.

Kontakta en akvariebyggare och hör efter, sen kanske det går att byta ruta på plats.

Som skrivet ovan, har du någon försäkring som kan täcka skadan? Drulleförsäkring eller fraktskada (osäker hur skadan uppkommit ) men gissar att försäkringsbolag hellre står för byte av ruta än vattenskador.

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och tack för svar.

Har pratat med leverantören och han menar på att det är djupet i skadan som avgör hur farligt det är.

Hans förslag är att han kommer hit och lägger en förstärkning efter behov och att han därefter klär in förstärkningen i en nedre ram för att dölja det extra "påbygget".

Skadan är relativt synlig och stor, som du skriver cirka mellan en enkrona-femma, men de ser mest ut som en belastningsskada underifrån.

Det ser alltså ut som att man kan (om man vill men det vill inte jag) pilla loss den biten av glas som ser ut att sitta löst.

Skadan ser förresten ut att vara uppdelad i 2 nivåer. Syns gott på bilden som du citerade.. där ser man att den nedersta skadan som är grövst inte sträcker sig över silikonfogen men den yttre skadan som ser mer ytlig ut sträcker sig 1-2 mm ovanför silikonlisten.

Akvarietglaset är 15 mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillägg:

Skadan måste ha uppkommit under tillverkning eller transport. Jag såg ingenting när jag inspekterade akvariet vid ankomst MEN det stod i pappkartongsramar både upp och nere. När vi klädde av akvariet på möbelns så syntes skadan direkt.

Om det är tillverkarens "fel" att skadan uppkom så är det väl de som måste komma med en lösning. Om de då gör en lösning där de lämnar skriftlig garanti på arbete så borde det väl hålla för försäkringen? Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dold transportskada ska anmälas inom 7 dagar enligt cmr reglerna. Har du köpt akvariet inklusive frakt (DAP) så reklamerar du till tillverkaren som i sin tur får kräva fraktbolaget på pengar. Här gäller det oftast ca 10€/kg vilket troligtvis täcker hela kostnaden för akvariet. Eller egentligen är det tillverkningskostnad +20% för förlorad intäkt + fraktkostnad.

Är det däremot du som har betalat frakten så måste du göra en skadeanmälan till fraktbolaget snarast!

Jag som arbetar med transporter skulle rekomendera att alltid köpa med leveransvilkor DAP (inklusive frakt) då slipper man som privatperson krångla med oss speditörer ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om det där med att han skall "laga" skadan?

Han planlägger säkert att lägga en glaslist på utsidan av karet för att minska trycket.

Jag tänker att det säkert är helt ok i förhållande till trycket på den skadade punkten men jag är rädd för att glaset skall spricka vidare upp och att rutan skall explodera av trycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Andre,

Även om det går att laga och kommer säkert att hålla,

så skulle jag inte kunna sova gott på natten eller när jag är borta.

varenda lilla vatten ljud skulle kännas som... oh nej nu!

Går det att byta front rutan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon är mjukt. Glas är hårt. Hur man än silikonar är det samma krafter där flisan är ur. Jag skulle byta rutan.

Det enda proffsiga sättet att minska riskerna är att slipa rent så att det inte är några ojämnheter kvar där skadan har varit. Och sedan också polera rutan.

Men jag skulle som sagt byta rutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Skall ta upp frågetecknen med leverantören och se vad han säger.

Som jag tänker det nu är det en risk att låta rutan vara kvar så helst av allt hade jag ju bytt rutan eller akvariet. Men jag är tveksam till att leverantören har lust till det eller ens kan göra det arbetet på plats i huset så vet inte riktigt hur det skall lösa sig.

Stig: Leverantören pratade om att förstärka med glaslist runt skadan och längs med långsidan och därefter sätta en estetisk ram runt förstärkningen. Tror du inte på en sådan lösning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade definitivt bett tillverkaren byta ruta/akvarium. Du har köpt ett nytt akvarium, inte något trasigt. Vill inte tillverkaren gå med på de så häv köpet! Kan tänka mig att du har betalt en slant för detta, då ska de vara 100%!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en till bild med blixt så man ser djupet (fota lite från sidan så bli ten inte bländar ), jag tolkar bilderna så att det är som "stenskott" samt spricka i glaset, kan vara en reflektion eller spegelbild

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade aldrig accepterat en list över akvariet i den storleken, med tiden finns det risk att den växer, särskillt i ett kar stort som den.

KRÄV att de byter framrutan om det nu är inom reklamationstiden (finns det lösa glaset i kartongen borde du kunna bestämma om det är fraktskada eller tillverkningskada)

Finns det chans att du orsakat skadat skulle jag köra på en helt ny framruta via drulleförsäkringen som en glasmästare fixar på plats.

Hur som helst, den rutan skall bort, inga om och men, BORT!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag fått svar från leverantören.

Han tänkte inte lägga rent silikon på skadan utan han menade att han skulle lägga en glaslist som säkring och så efter att den har blivit fastsatt skulle han bygga en ram som dolda allting.

Oavsett så har jag nu 2 alternativ.

1. Låta honom laga skadan på det sättet som beskrivit.

2. Låta dem hämta akvariet och så får jag ett nytt efter en tid.

Nackdelarna med att sända tillbaka det är att jag måste skrapa ihop 10 personer som kan hjälpa till att bära. Det var inte lägg första gången. :(

Nackdel nr 2 är att all pvc måste tas isär och byggas ihop på nytt. Vet inte om man normalt gör så att man använder samma rör och genomföringar eller om det innebär att man måste införskaffa nya igen. Någon som vet?

Nackdel nr 3 är att det kommer ta tid. Firman är villig att försöka göra detta så snabbt som möjligt men jag är inte hemma över vissa perioder utav sommaren och jag kan inte gärna låta sambon styra och ställa med detta. Det innebär att det troligtvis blir ny leverans i augusti och det är ju en aning senare än vad vi beräknade med när den ursprungliga planen vad leverans och färdigställande i juni.

Vad säger ni att ni hade gjort? Bytt hela akvariet eller lagat det på plats?

Enligt tillverkaren så blir det säkert oavsett.

Åja en sak till.. om jag väljer att det skall lagas på plats eller sändas har ingen betydelse. Slutsumman på akvarieköpet blir detsamma oavsett. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...