Gå till innehåll

Djup på sanden


DSB

Rekommenderade inlägg

Har läst runt på webben om sand och har kommit fram till att det är så kallad shallow sandbed som gäller (vill inte vara utan sand helt, tycker inte det ser naturligt ut).

Men det finns ju hur många varianter på djupet allt från 2 cm till ca 7 cm. Så vad använder ni för djup och vilken grovlek på sanden.

Över 7 cm så börjar vi väl närma oss en djup sand bädd, och det vill jag inte ha i huvudakvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit emot sandlösa kar länge. Men jag starta om mitt kar för 6 månader sedan och nu har nästan halva bottenytan täckts av kalkalger istället och punkterna imellan har live korta fulager från mina allt annat än regelbundna vattenbyten. Summan är att det skapat en harmonisk och "levande" botten samtidigt som den onaturliga spegelbotten försvunnit. Har man lite flöde och en bra möjlighet att fånga partiklar i vattenvolymen så blir karet väldigt lättskött utan sand. Dock sätter det begränsningar vad man kan ha för djur.

Har du djur som gräver lite eller starka pumpar hade jag nog haft 4-5 cm bädd i ditt kar. Annars kommer det nog bli dalar med kal botten här och där. Detta med sand, altså upp till 1 mm kornstorlek ungefär. Kör du grov kross eller grus kan du nog ha 2-3 cm istället.

Mina åsikter och tankar.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre än 1 mm brukar flyttas runt av pumparna. Fördelen med grövre grus är att set går att slamsuga. Och riktigt små djur kan leva mellan sandkornen.

Men på ett korallrev är det naturligtvis ingen sand. Den hittar vi i laguner och utanför reven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre än 1 mm brukar flyttas runt av pumparna. Fördelen med grövre grus är att set går att slamsuga. Och riktigt små djur kan leva mellan sandkornen.

Men på ett korallrev är det naturligtvis ingen sand. Den hittar vi i laguner och utanför reven.

Helt rätt, och då får man antigen finna sig i det, eller försöka rikta flödet så att det inte flyttas runt för mycket.

Vitsen med sand är att det INTE ska slamsugas, det behövs helt enkelt inte för att detrituset lägger sig ovanpå istället för att sjunka ner mellan kornen som det gör med grus. Och då kan man försöka få ett bra flöde som håller sanden ren och fin eller försiktigt hålla häverten ovanför sanden eftersom detrituset är lättare än sanden. I vissa fall beroende helt på vad man har för system så kan man helt låta det vara och det blir föda och boning till sandens småkryp.

Fin sand är mycket mer gynnsamt för små djur och allehanda mikroorganismer då det är ett mer naturligt medium som dom har utvecklats för att leva i.

Här är min sandbädd filmat med makro zoom. 0.1-0.5mm sand här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mest naturligt måste väl ändå vara att ha en bädd bestående av både grus och sand men såklart med en majoritet av det senare. Pistolräkor och tunnelbyggande djur borde väl helst ha en ganska blandad botten med även stenfragment och så om man vill fokusera kring sådana.

Har man grus och vill hålla det rent så kan man använda ett omvänt bottenfilter med fördel, det fungerar ganska bra och då slipper man verkligen ansamlingar av skräp på botten.

Jag håller inte med annars om att det inte ansamlas skräp i sanden, för det gör det i mina kar. Om än otroligt mycket långsammare förstås. I Gruset fastnar det ju direkt. Dock är sanden mycket tråkigare att göra rent när den väl blivit mättad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mindre än 1 mm brukar flyttas runt av pumparna. Fördelen med grövre grus är att set går att slamsuga. Och riktigt små djur kan leva mellan sandkornen.

Men på ett korallrev är det naturligtvis ingen sand. Den hittar vi i laguner och utanför reven.

Tanken är att skapa en "biotop" där både levande sten ock sand förekommer, en annan variant är ju att skapa en revsluttning och där finns ingen sand som du säger. Jag tycker personligen att revpelare omgivna av sand är snyggast, men som sagt vi har alla olika smak.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...