Gå till innehåll

Planerar uppgradering, Akvastabil Mark II??


dimaz

Rekommenderade inlägg

Sitter och planerar en uppgradering av mitt kar. Har idag ett Juwel Lido 200.

Har tittat en del på Akvastabils Mark II 360 och undrar om någon har erfarenhet av detta kar?

Jag tycker det är snyggt och komplett med sump osv. men skulle vilja veta vad man bör tänka på när det gäller detta kar?

Vad är nackdelarna med det? Bra att veta innan man köper det :ler:

Tipsa gärna om andra varianter, gärna i liknande prisklass ca 8000kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt kar för de pengarna :) Tillkommer lite fraktkostnad och så men viss skillnad mot Red Seas Reefer 350 för 16 000kr.

Hoppas nån som har ett Mark II kan berätta vad de tycker om karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore bättre med ett saltvattenskar. Skillnaden är att karet inte är planerat så. Det går inte att få in en skummare under belysningen som är alldeles för klen. Ingen ventilation för belysningen och så vidare. Aluminiumram vilket inte är att rekommendera för salt.

Skall man borra karet och sätta i sump mm så stiger naturligtvis priset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också funderat på detta kar och försökt läsa på lite om det. Vad jag förstått så är inte avrinningen helt tyst av sig självt utan kräver lite modifiering (?). Sen är det ett rör ned så om röret sätts igen finns ingen evakuering (?)... Mr Murphy slår väl till för eller senare... Inget osmosfack i sumpen men plats finns ju bredvid. Belysningen bör väl uppgraderas också beroende på inriktning.

Jag tycker Eheim´s saltvattenskar och Red Sea Reefer ser bättre ut. Men är ju dyrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt snyggt kar för de pengarna :) Tillkommer lite fraktkostnad och så men viss skillnad mot Red Seas Reefer 350 för 16 000kr.

Hoppas nån som har ett Mark II kan berätta vad de tycker om karet.

Du kan väl inte riktigt jämföra ett akvastabil med ett red sea ? Red sea har ju rimless kar med optiwhite på framruta samt sido rutorna.

så tjockare glas därav dyrare kar. Sen har du ju mer genomtänkt avrinning med tre borrade hål. En genomtänkt sump med filterstrumpor osv. Sen har du ju färdigt vattenpåfyllare osv. Klart det är dyrare då.

kan ju inte jämföra en Fiat mot en Ferrari och tro priset ska vara samma ��

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menar såklart inte att karet du köpt är i samma klass om Mark II, men jag tycker att det är snyggt och färdigt med sump osv.

Sen är ju Reefer absolut mer genomtänkt än de flesta andra kar på marknaden. Man får såklart som man betalar men jag känner inte att jag vill lägga 16000kr på ett kar i nuläget.

Det jag är lite orolig för är ju det du Matthias sa om att det är hög ljudnivå på avrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju ingen egen erfarenhet av detta kar. Men kolla t.ex. denna tråd så beskrivs problemet... https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49588-Thells-360-Liters

Jag tycker inte det verkar riktigt genomtänkt om det första man måste göra är att börja bygga om det. Men för den händige kanske det är en enkel sak =)

Jag menar såklart inte att karet du köpt är i samma klass om Mark II, men jag tycker att det är snyggt och färdigt med sump osv.

Sen är ju Reefer absolut mer genomtänkt än de flesta andra kar på marknaden. Man får såklart som man betalar men jag känner inte att jag vill lägga 16000kr på ett kar i nuläget.

Det jag är lite orolig för är ju det du Matthias sa om att det är hög ljudnivå på avrinningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. jag fyllde 1/2 avrinningsfacket med biobollar samt en

plexiskiva på toppen. knäpp tyst. Sen kan du ju sätta en

extra glasskiva i returfacket för vattenpåfyllningen.

Leif, har du ett sådant kar? Kan du i så fall ta nån bild på det du skrev om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...