Gå till innehåll

Djur som håller sanden fin


Tobbe77s

Rekommenderade inlägg

Jag går stick I stäv med alla andra och rekommenderar "inte" en sandvändande sjöstjärna.

Visserligen håller dom sandbädden ren.... helt ren, Dvs att dom inte bara glufsar i sig skit utan glufsar också i sig "allt" levande i sanden, och sedan brukar dom svälta och dö.

Sniglar som Strombus och Nassarius, är mer lämpade då dom gärna äter matrester och skräp utan att totalt suga livet ur sanden. Samt finns det många maskar och kryp som följer med levande stenar som hjälper till och håller rent.(dessa kryp är det som sjöstjärnan käkar upp.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min stjärna har varit i burken i 3 år å gurkan i 4 ....så nått hittar dom att äta :) däremot så funkar inte nassarius , dör av efter nån vecka . Nån tanke om det ? Skulle gärna vilja få dom att överleva .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sega som dom är? Det ser man. Man lär sig nått nytt varje dag;). Cerith snäckor är annars andra bra städare. Dock så ska man inte ha eremiter, har märkt att så fort cerith snäckorna är mätta så vänder dom sig upp o ner och ibland är en eremit i närheten och vill mumsa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har en Diamond watchman gobie + två Nassarius som gör rent hos mig.. Fisken är otroligt effektiv, men ett varnande ord! DEN kommer bestämma hur din sandbotten ska se ut.. Jag flyttar sanden från framrutan till baksidan, och nästa dag har han flyttat all sand tillbaka igen! Men den e kul å ha endå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...