Gå till innehåll

Funkar denna pump till saltvatten ?


DSB

Rekommenderade inlägg

Här har du en utmärkt pump Blau Reefmotion 12KDC 12000 liter per timma 4.8 meters tryckhöjd, ställbar 0-99%. Har själv en mindre modell tyst som tusan, rejält byggd.

Var köpte du din ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Reef motion var ju mycket intressant med tanke på driftkostnaden och priset på pumpen.

Men jag har inte lyckats hitta hur mycket 12 000 tappar i tryck i förhållande till höjden.

Men det skulle ju gå att ha 2 st 12 000 ändå bara 80 watt tillsammans, eller en 12 000 och en 9 000.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För några år sedan var det några som provade en dammpump med genomgående axel av rostfritt stål och o- ringtätning till motorn. Axeln rostade och sedan höll inte O- ringen. Kommer jag ihåg rätt var den också kinesisk.

Jag har ersatt två DC- pumpar för skummare som pajat hos kunder. De har haft en genomgående axel av keramik som suttit i en keramisk genomföring där enda tätningen varit fett mellan axeln och genomföringen. Efter det litar jag inte på den konstruktionen.

Jag tror de flesta kinesiska DC- pumpar är konstruerade så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Max höjd är 4,8m, men då har du noll i flöde vid den höjden, så vid 1,6 kan du få ut 10k Liter, men eftersom du inte beskrivit om det är några böjar, eller filter den ska igenom på vägen så är det svårt att veta.

Reef motion var ju mycket intressant med tanke på driftkostnaden och priset på pumpen.

Men jag har inte lyckats hitta hur mycket 12 000 tappar i tryck i förhållande till höjden.

Men det skulle ju gå att ha 2 st 12 000 ändå bara 80 watt tillsammans, eller en 12 000 och en 9 000.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...