Gå till innehåll

Revkar uppgradering till 718+200 liter


lottac

Rekommenderade inlägg

post-2662-14468936129275_thumb.jpgNu äntligen är karet som jag drömt om så länge hemma. 12mm vanligt glaskar med måtten 170*65*65cm. Har oxå en sump på 200 liter. Då jag inte haft sump i mina tidigare kar, 240 liter och 450 liter, så är det spännande att testa och ha det nu. Skönt att slippa ha synlig skummare. Ska köra med chaeto i ett av facken är det tänkt. Nu har jag fyllt upp karet till hälften med saltvatten och plockat över några stenar utan koraller. Stenarna ska stå på plastraster i två rev tror jag. Ett mindre rev med anemonen och Euphyllierna och det andra med sps. Jag ska också göra mig av med några av fiskarna och skaffa några andra. Nu väntar vi på en leverans från Ted i Kungsbacka på pvc. Den kommer antagligen idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Jonas!

Jag har raster under stenen och ska när rören är isatta fylla på vattnet helt o flytta alla stenar på plats. Sedan ska jag fylla på med sand. Bädden kommer att vara minst 5 cm djup. Jag funderar på att övergå till Balling classic, kör nu balling light i 450 karet.

Skickat från min GT-I9300

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det nya karet hemma. Begagnat FINT kar med 12mm glas. Riktigt rejält! Sååå spännande. Det står som rumsavdelare i vardagsrummet. Det är halvfullt med nyblandat saltvatten.

Riktigt roligt ska de bli att följa ditt nya bygge! Går själv i planerna att införskaffa ett kar igen och du om nån kan verkligen inspirera än! 👍

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Va kul, tack så mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salt 25kg, 4st T5 rör och chaeto inköpt! Vi fyllde upp karet och testkörde! Allt funkade finfint tills vi stängde av returpumpen och det blev baksug i den o sumpen blev fylld till sista mm..... herre jösses!

Inte smart att ha returen under vatten i huvudkaret. Sen är frågan hur mycket vatten det ska vara i sumpen när det är igång.... så att den vid händelse av någon strömkatastrof kan svälja vattnet uppifrån?????? Fattar nu varför jag inte velat ha sump innan!

Skickat från min GT-I9300

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar också ha returen under vattenytan för det blir inte så mycket saltstänk då.

Men jag har borrat ett 2,5 mm hål i röret 1 cm över vattenytan. Då blir det en liten vattenstråle där så att man ser att hålet inte tätar. Jag brukar rensa med en tändsticka. Vid strömavbrott går det in luft genom hålet som bryter häverten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter en helg i Mariestad o Töreboda hoppas jag att min andra hälft kan borra ett litet hål och dra åt kopplingarna så det inte droppar. Jag har blandat vatten i sumpen o huvudkaret är klart. Då kanske vi kan börja flytta över sten idag!!

Skickat från min GT-I9300

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kvällen är snart slut Lotta! :) Du håller oss alla på halster! ;)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Tyvärr hände det inte så mycket här igår. Min gubbe tog loss genomföringen ner i sumpen som läckte lite och limmade om rören. De stora åtdragningarna sitter så dumt till längst in i sumpen så han ska tillverka ett eget verktyg så det går att dra åt muttrarna ordentligt. Vi provar igen ikväll!

Skickat från min GT-I9300

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi upptäckte nu att på det ena borrade hålet har två flisor gått ur glaset på ovansidan. AJAJ! Vi måste hitta på något sätt att få det tätt. Det är ju dessa skador som gör att det läckte när vi testkörde.

Skickat från min GT-I9300

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...