Gå till innehåll

Köpa koraller & anemoner?


judas

Rekommenderade inlägg

Om man har alger i karet, är då dessa skadliga för koraller & anemoner? Hur länge ska man vänta?

Har haft mitt kar igång 3,5 mån. Det var väl inkört innan jag köpte det.

Nitritvärdena blev förhöjda när jag införskaffade fisk. Värdena är nu 0. Alla andra värden är 0 (ej kolla silikat)

Växer fortfarande lite brunalger, men började just med osmosvatten. Har tidigare fyllt på avdunstat vatten direkt från kranen:ler: .

Tror inte att karet är överbelastat trots låga värden (alltså att algerna håller nere nitratvärdena). Har 2 gula kirurger, men inga sniglar som betar alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Alger är inte skadliga, däremot så finns det kanske ämnen i vattnet som kan vara skadliga med tanke på att du använt kranvatten. Såsom koppar, klor etc, vilket är direkt skadligt för lägredjur.

Jag förslår att du kör ett tag till och gör regelbundna vattenbyten med osmosvatten. Sedan kan du börja med någon korall.

Hur stor är burken förresten?

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att du inte har osmosvatten är inget skäl att vänta, jag har inte använt det alls på 2½ år. Skulle rekommendera att du börjar lite smått med lite skivanemoner och andra lätta mjukkoraller så ser du var det tar vägen. Finns säkerligen någon akvarist däruppe som kan sälja lite skivanemoner för en billig summa så du kan prova på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brunalger som växer på sanden. Har bara kört osmos i en vecka.

På vissa stenar sitter det någon sorts grön alg. Endast tunna lager. Kanske är trådalger, men kirurgerna tuggar i sig dem. Börjar bli mer & mer röda/lila alger på stenarna.

Jag får för mig att om jag hade något som åt stenarna rena, tex sniglar, så skulle det inte finnas några alger kvar (iallafall vara mindre)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...