Gå till innehåll

Led panel från Pacific sun


wrang

Rekommenderade inlägg

Har fått tag på 4st begagnade led paneler från en PS hyperion R2

2x75 watt men jag har ingen ramp. Nån som sett eller vet hur man kan testa de olika kanalerna å se vilken led som ev är trasig...post-736-14468936134353_thumb.jpg

post-736-14468936134584_thumb.jpg

Fick även med 2st svarta skenor med kabel post-736-14468936134814_thumb.jpg

Nån som vet?

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 107
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Vet du matningsspänning för de olika kanalerna? I så fall kan du seriekoppla batterier till lagom spänning och koppla in via motstånd så du får minsta fungerande ström för att det ska lysa. Om du har en multimeter med diodtestare så kan du använda den till att testa de enskilda LEDarna. Den ger ett svagt ljus från LEDen. Det var så jag testade mina när jag byggde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt är lackat vad jag kan se så kanske svårt att komma åt ändå.

Men har en kontakt som man kopplar in på panelen.

Fick svar från PC och de sa att man kunde kolla varje led med ett 3v batteri.

Jag forsätter mailen till dom och hoppas de svarar nu på hur mycket mA som varje kanal matas med.

Har denna uppsättningen

post-736-14468936150247_thumb.jpg

A- A+

B- B+

G- G+

N.C N.C

O- O+

NW- NW+

VV- VV+

RB1 - RB2-

RB2- RB2+

/Christianpost-736-14468936150079_thumb.jpg

Kanske denna kan funka med att mäta med? Hittade den i min källare

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är 2.4V max? Min mätare visar spänningsfall och ger en svag ström genom dioden som gör att den lyser svagt.

ja jag har fattat detta enligt manualen

http://www.fluke.com/fluke/sesv/processkalibratorer/loopkalibratorer/fluke-787.htm?pid=56131

Testa en enstaka diod:

  1. Sätt in den röda mätsladden i V-kontakten och den svarta mätsladden i COM-kontakten (signaljord).
  2. Ställ in vridomkopplaren på O.
  3. Tryck på den BLÅ knappen så att symbolen D
    visas i teckenfönstret.
  4. Håll den röda probspetsen mot anoden och den svarta probspetsen mot katoden (sidan med ett eller flera band). Mätaren ska visa diodens verkliga spänningsfall.
  5. Byt plats på probspetsarna. Mätaren bör visa OL, vilket anger en hög impedans.
  6. Dioden är funktionsduglig om den klarar testerna i steg 4 och 5.
    Diodtest, visning: visa spänningsfall: 0,2 mA nominell testström vid 0,6V: fullt skalutslag 2,4V, noggrannhet ±(2% + 1 i sista siffran)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite detektiv arbete :död: med drivaren

2x75 watt panel

Panel 1

1 Grön 530nm 3.3W

2 Grön 530nm 3.3W

3 Blå 475nm

4 Orange 610nm3.3W

5 RB1 450nm 3.3W

6 RB1 450nm 3.3W

7 RB1 450nm 3.3W

8 UV-A 400nm & 420nm 3W

9 UV-A 400nm & 420nm 3W

10 NW

11 UV-A 400nm & 420nm 3W

12 NW

13 RB2 465nm, 3.3W

14 RB2 465nm, 3.3W

15 RB2 465nm, 3.3W

16 Röd 630nm 3.3W

Panel 2

1 Orange 610nm3.3W

2 Blå 475nm

3 Grön 530nm 3.3W

4 Grön 530nm 3.3W

5 UV-A 400nm & 420nm 3W

6 RB1 450nm 3.3W

7 RB1 450nm 3.3W

8 RB1 450nm 3.3W

9 NW

10 UV-A 400nm & 420nm 3W

11 NW

12 UV-A 400nm & 420nm 3W

13 Röd 630nm 3.3W

14 RB2 465nm, 3.3W

15 RB2 465nm, 3.3W

16 RB2 465nm, 3.3W

/Christian

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör jag via plinten post-736-14468936152478_thumb.jpg

Så lyser bara A med sina 2 dioder antar att mitt drivdon ej klarar mer eller...

Men kör man lite på lödöronen på kortet så tändas olika upp beroende på vilken färg. Tex så lägger jag på

- panel 2 mellan 16+ och 14- så lyser alla 3 RB2 och även nr 9 & 14 (NW)

- Panel 2 11+ (NW) till panel 1 11-(NW) så lyser alla 4 NW men ej då man tar på plinten

- Panel 2 11+ (NW) till 9- så flimrar dom 2 (NW)

- Panel 2 11+ (NW) till panel 1 10- så lyser dom 3 med (NW) fast sken

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta hittade jag på en annan sida å stämde vad jag trott :)

• Cree XM-L Cool White LEDs & Cree XM-L Neutral White LEDs – Cool White and Neutral white grouped in one channel

• Cree XT-E Royal Blue 450nm 3.3W each Produce very strong and deep light – true 450nm(peak)

• Cree XT-E Royal Blue 465n, 3.3W each Colour

• Cree XP-E Green 530nm 3.3W each

• Cree XP-E Red 630nm 3.3W each

• Cree XP-E Orange 610nm3.3W each

We decided not to use RED led emitters with spectrum above 660nm(typical RED led chips used in other fixtures) – after many month of tests our reference panels – noticed undesirable growth of algae in the aquarium. Application Ref-Orange color (610 nm) and red (630nm) – allows you to highlight the warm colors – without stimulating algae growth. Both colours, Red-Orange and Red can be controlled independent.

• UV-A 400nm & 420nm 3W each This led chips stimulates better and much stronger corals pigmentation – this light is very “weak” for human eyes – but it is very important for producing GFP-like fluorescent proteins.

• Cree XP-E 475nm Typical “blue” light – it improve CRI also.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått igång 2 paneler :)

Men vet ej vad man kan kräma på om man ska bara testa så det ryker *hehe*

Behöver ju 8 st drivare så det enda jag sett är ett sådant där kitt Bluefish LED CONTROLLER eller Bluefish Mini båda tar bara 6 kanaler, nästa alternativ Coralux Storm X LED Controller

http://coralux.net/wp-content/uploads/wpsc/downloadables/Storm-Controller-Manual.pdf

Och sen en LDD platta för reläena men då vet jag inte hur mycket mA man kan ha per kanal.

Bluefish är ju intressant då den är WIFI styrd

Kul med lite respons

/Christian

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skoj att du har fått igång dem. Jag hade börjat lågt för att sen öka lite i taget utdraget på några veckor.

Jag råkade köra min ramp lite för hårt i början och brände då ett par koraller. Det är ju lite svårt att veta när det är för mycket för reaktionen på korallerna kom inte direkt.

Jag har ingen erfarenhet av det systemet. Jag kör med Janne68s styrkort och 5-kanals drivkort. Jag har ett styrkort och tre drivkort. Till dem har jag tre drivare till 2st 100W Dreamchip och 4st 20W multichip (6st RB och 3st UV).

Har du lite bilder så dela gärna med dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grön 4st á 3.3watt = 13.2watt

Blå 2st á ?? watt = ? watt

Orange 2st a 3.3 watt = 6.6 watt

RB1 6st á 3.3watt = 19.8 watt

RB2 6st á 3.3watt = 19.8 watt

UV-A 6st á 3.3watt = 19.8 watt

Röd 2st á 3.3 watt = 6.6 watt

NW 4st á ? watt = ? watt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått igång 2 paneler :)

Men vet ej vad man kan kräma på om man ska bara testa så det ryker *hehe*

Behöver ju 8 st drivare så det enda jag sett är ett sådant där kitt Bluefish LED CONTROLLER eller Bluefish Mini båda tar bara 6 kanaler, nästa alternativ Coralux Storm X LED Controller

http://coralux.net/wp-content/uploads/wpsc/downloadables/Storm-Controller-Manual.pdf

Och sen en LDD platta för reläena men då vet jag inte hur mycket mA man kan ha per kanal.

Bluefish är ju intressant då den är WIFI styrd

Kul med lite respons

/Christian

När det gäller cree dioderna så kan du nog hitta strömstyrkan i datablad på nätet. Har för mig att de brukar klara upp mot 1500mA som mest, åtminstone XT-E. UV beror på märke, men 700 mA borde de klara. Det verkar de flesta göra.

Jättekul projekt. När jag började planera för mitt kommande LED bygge så sneglade jag på PS:s ramper efter att ha sett en i drift på Zoogiganten. Jag är fortfarande i planeringsstadiet så det ska bli spännande att se hur ditt bygge utvecklar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack det var lättare med det du sa, bara att sätta sig ner å leta.

Har hittar drivare nu från Hidealite/zerolight (LED Dimmer 12VDC 24W max SELF KZQ-5 PWM Dimmer )

Konstantspänning

Egenskaper

1. Mjuk och fin ljusreglering.

2. En kanal som kan regleras med 150KΩ potentiometer eller 1-10V DC signal

3.Typ av belastning: 12V/24V LED Ljuskällor max 2A

4. Kabel typ: H03VVH2-F min 2x0.5mm2.

[TABLE]

[TR]

[TD] Typ

[/TD]

[TD] Spänning

[/TD]

[TD] Max effekt

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 1] KZQ-5

[/TD]

[TD] 12Vdc

[/TD]

[TD] 24W

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD] 24Vdc

[/TD]

[TD] 48W

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Undra hur mycket den skickar ut 2A på 24watt?

om man har 3.3watts dioder så borde det bli 7 dioder som max. 2000mA/7 = 280mA

känns lite konstigt

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cree XM-L Cool White LEDs max 3000mA

Forward voltage 2.9V @350mA, 3.1V @1500mA, 3.35V @3000mA

Cree XT-E Royal Blue 450/465nm

Forward Voltage 2.85-3.4 Max Current 1500mA, Recommended current 350-1100mA,

CREE XP-E R2 525nm-530nm Green LED

DC forward Voltage: DC 3.3-3.8V, DC forward current: 1000mA max, Rated power: 3.8W max

CREE XP-E Q2 610nm-620nm Red-Orange LED

DC forward Voltage: DC 2.1V-2.5V, DC forward current: 700mA max, Rated power: 1.75W max

så 700mA och 1000mA ser väll okey ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, kul att det går framåt. Att paralellkoppla diodslingor är alltid vanskligt och riskerar att bränna dioderna, så 2A låter mycket.

Det går att lösa med hjälp av strömspegel kopplad till slingorna om det är samma matningsspänning och ström genom alla.

Jag skissar på en lösning med 5 eller 6 slingor och har inte hittat något billigare alternativ än en spänningskälla + konstantströmsdrivare tex http://se.mouser.com/ProductDetail/Mean-Well/LDD-700L/?qs=sGAEpiMZZMt5PRBMPTWcaTWeSxpmncu0UEINsrbasHY%3d

Spänningskälla och drivare finns även på ac-rc.net som jag vet att många på forumet handlat på.

Kan passa på att tipsa om det i mitt tycke absolut bästa forumet om du vill läsa mer om LED i akvarie: nano-reef.com

Där finns allt man behöver veta om bra ljus i akvariet och lite till.

EDIT: tänk på att överdimensionera spänningskällan vad gäller max ström

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att MeanWells inkapslade vattensäkra är poppis på amerikanska forum. Räkna bara ut vilken ström du behöver per slinga, slå ihop för att få strömuttag från spänningsaggregatet. Tänk på att den uttagna strömmen inte får ligga för nära max. Jag tror jag såg siffran 80% när det gäller uttagen ström vs maximal ström från spänningsaggregatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du nån länk?

Men det verkar vara smidigare med en LDD kort med 6st LDD än massa drivare. Men innan så måste jag testa så alla leds lyser då man kör via kopplings plinten och inte bara vid lödpunkten.

Menar du per slinga att om det är 6st led så blir det 4200mA om man kör med 700mA?

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...