Gå till innehåll

ATI doserpump


DSB

Rekommenderade inlägg

Ser ut som en identisk kopia av t.ex. Jebao DP-4 som i sin tur säkert är kopierad av någon annan.

Väldigt plastig och jag har läst en del inlägg på engelska forum om att kalibreringen inte håller så bra kanalerna emellan.

Har man pengarna så skulle jag sikta på något bättre. En produkt som denna håller inte den kvalité man förknippar ATI med enligt mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang kalibrering...

Skall du bara dosera balling så vill jag hävda att kalibreringen kvittar. Det spelar ingen som helst roll om pumpen häller i 55ml om du ställt den på 53... man mäter ju ändå sina värden kontinuerligt och anpassar sin dos utefter detta.

Vad gäller kvalite på billigare märken vs dyrare är detta en debatt som jag börjar bli vansinnigt less på.

Ta Pacific suns belysning till exempel.... finns varianter för upp till över 40.000 kr... och en mängd folk har massor med problem med dessa ramperna... är detta då en skitramp... eller skall man förvänta sig problem med den prisklassen... behöver man en lampa för 100.000 för att vara säker på att den inte går sönder?

Samma gäller doserpumpar.... alla kan gå sönder... om du köper en dyr så är du för den sakens skull inte säker för eventuella kraschar.

Läs på om sakerna du vill köpa. Vissa saker är billiga och håller bra kvalité...vissa saker är dyra och är inte särskilt bra Så enkelt är det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte riktigt med. Det är klart olika kvalitet på pumphuvuden. Det pumphuvud som sitter på Grotec,GHL, IKS, Fauna Marin eller mina doserpumpar är gjort i vit nylon och har så pass kraftig motor att alla pumphuvudena brukar ge samma mängd. Det finns andra pumphuvud gjorda i PVC med en klenare motor där det är betydligt större skillnad i flöde mellan de olika pumphuvudena.

När det gäller drivningen av motorerna finns det avsevärda skillnader i säkerhetsmarginal i elektroniken.

Det finns också ett par fabrikat med flera rapporter här på forumet om att elektroniken hängt sig.

Slangen som sköter drivningen har också olika kvalitet. En Slang av Norpren / Santopren har ungefär 5 gånger längre livslängd än en silikonslang.

(På en bild är silikonslangen genomskinlig medan Norpren - Santopren är svart eller ljust gulgrå.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant diskussion.

Ang kalibrering behöver alla doseringspumpar kalibreras ? Innan de används.

Hur viktigt är det med automatisk backspolning och magnetisk blandare, hur fungerar det och har jag någon användning för det om jag kör balling eller triton i 20 liters dunkar ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att köra ATO utan en nivåsensor skulle jag inte rekommendera :)

Avdunstningen varierar ju vecka till vecka beroende på väder, temperatur osv.

Har du pengarna, gå på en bättre som GHL, PS eller dylikt.

Vill du spara, köp en Jebao/Jecod, ATI eller liknande men håll koll på kalibreringen för den kan absolut driva iväg och det ställer ju bara till det när man vill hålla jämna nivåer av Kh, Ca och Mg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår det rätt så programmerar man PS pumpen genom datorn, jag antar att programmerings värderna sparas hos pumpen. Så jag inte behöver ha kontakt med datorn kontinuerligt.

Kanske inte värdens intelligentaste fråga =) men om man inte vet så måste man ju fråga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag förstår det rätt så programmerar man PS pumpen genom datorn, jag antar att programmerings värderna sparas hos pumpen. Så jag inte behöver ha kontakt med datorn kontinuerligt.

Kanske inte värdens intelligentaste fråga =) men om man inte vet så måste man ju fråga

Ja den är smidig att programmera genom det medföljande programmet.

Sen håller den inställningarna - du behöver inte ha datorn ansluten.

Jag tycker dessutom att den hållit kalibreringen riktigt bra under det året som jag kört min.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...