Gå till innehåll

Havets levande sten


chordatas

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har funderat ett tag på att simma ut o lägga några stenar på en plats i havet och låta dem laka ur där då jag inte vill betala det dyra priset för vanlig levande sten.

Men sen kom jag på att det redan finns massor med stenar i havet där jag bor. Frågan lyder därför; kan man hämta vanlig 'havssten' o slänga i karet?

Nu när det är hyfsat varmt så vore det ju en smidig och billig lösning!

Mvh Fabian

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I Limhamn, Malmö finns en kalkstensstrand. Där kan man ta kalksten som duger att lägga som underlag för den levande stenen. Men stenen är inte nämnvärt porös så levande blir den aldrig. Men det nedersta skiktet av sten som är täckt av sand fungerar ändå inte som levande sten då sanden bromsar vattencirkulationen.

Men man kan naturligtvis lägga i död levande sten och låta den koloniseras av småkryp från vårt hav. Men man får räkna med att det mesta dör under vintern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar.

Vet inte om det blev något missförstånd men menade endast att hämta stenar i havet då de redan är urlakade och sedan ha dem i akvariet. Där kan de överväxas av kalkalger, så att de ser ut som vanlig ls.

Mvh

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som man sagt innan, den stenen som finns här hos oss är för massiv för att användas som levande sten, det är lika enkelt att gräva upp bumlingar i trädgården och spola av så har du samma sak, fast utan alger på.

Lägg undan pengar en eller två månader till istället, så kan du köpa några kilo levande sten, sen ta död sten om du vill kapa kostnaden, men räkna med att du kanske får lägga lite pengar på fosfatremover istället.

Ett alternativ är att använda sten som redan är urlakad och rentvättad "från fabrik", typ Marco Rocks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...