Gå till innehåll

Dennans 1440l fish only


Dennan

Rekommenderade inlägg

Hej ny här på forumet :)

Har pysslat med diverse sötvattenfisk ett par år men efter jag startade mitt första lilla salt 250l shallow reef nyligen tog jag ett stort beslut och sålde av allt i fiskväg och idag började jag min resa mot att mitt största kar ska konverteras,

Karet är 200x120x60cm (LBH)

Måtten har anpassats för att husera stingrockor men verkar va dugliga mått för salta blötdjur också.

Då jag desvärre har en övre budget bygger jag efter att köra fisk endast ev kommer jag ympa in Ls men annars blir det död sten för hela slanten. inga koraller kommer prioriteras då jag vill ha stora korallmumsande fiskar :) kommer dock anpassa allt så om jag ångrar mig i framtiden kan de bli ett revkar..

Så inget fancy kommer bli kina led av billig modell pengarna kommer gå till en bra skummare,

Idag borrades karet sista pvc delarna beställda nu kommer jag bygga överrinningskammaren när ja fått hem kam, sedan ger mig på sumpfacken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan va coolt! Ska bli kul å se ett Fishonly kar inte så ofta man ser det här guiden!

Kommer från "rovfisk" världen inom sött, så det känns rätt logiskt hopp att fortsätta ha fokus på fisken mitt lilla kar får stå för korallpillret -haj- Känns så kul att va novis igen och expertisen är på en helt annan nivå när det gäller kemi / teknik här iof inte så konstigt här är sumpar vardagsmat och kemin för koraller är ett måste :) "har ett behov att utmana mig själv" nu är skummaren betald så no going back :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-9045-14468936205099_thumb.jpg

Händer inte så mkt har fått hem alla rördelar och sumpen står under karet,

Nästa steg är att limma rören för avrinnningen och sedan silikona fast glaset som ja ska beställa till överrinningsboxen + sump.

Beställt kam, och sista beställningen blir billiga kina leds. Skummaren bör komma inom några dagar också...

funderar på att beställa stenen och sanden från nätet lär gå några kilo :lalalalala:

post-9045-14468936204913_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande, vad är det för firrar du spanat in dig på?

Troligtvis kommer jag flytta över de fiskar jag har i mitt nuvarande 250l kar o göra om det till ett fraggkar, så det kommer bli en del mjukisar i stora så det inte blir helt sterilt med bara sten. Inget bestämt mer men jag är sugen på ett stim fjärilar har en speciell art i åtanke :P

blir lite kirurger också troligtvis. har du förslag så säg gärna :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligtvis kommer jag flytta över de fiskar jag har i mitt nuvarande 250l kar o göra om det till ett fraggkar, så det kommer bli en del mjukisar i stora så det inte blir helt sterilt med bara sten. Inget bestämt mer men jag är sugen på ett stim fjärilar har en speciell art i åtanke :P

blir lite kirurger också troligtvis. har du förslag så säg gärna :)

Hehe ja jag har en hel del som jag själv vill ha men inte vågar pga av mina koraller.

En imperator är nästan ett måste ;)

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+18+411&pcatid=411

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+44+253&pcatid=253

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+46+380&pcatid=380

http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=15+18+404&pcatid=404

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer från "rovfisk" världen inom sött, så det känns rätt logiskt hopp att fortsätta ha fokus på fisken mitt lilla kar får stå för korallpillret -haj- Känns så kul att va novis igen och expertisen är på en helt annan nivå när det gäller kemi / teknik här iof inte så konstigt här är sumpar vardagsmat och kemin för koraller är ett måste :) "har ett behov att utmana mig själv" nu är skummaren betald så no going back :)

Tjenare. Vad heter du på Rovfisk ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha jo imperator är nästan given, harlequin va ju grymt fint ska forskas kring den också känns som en stark deltagare för boende i baljan :) gillar ju koraller men om någon mjukis blir gnagd blir ja nog inte jätteledsen :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare. Vad heter du på Rovfisk ?

haha splash efter lite luskande verkar det finnas en del från Rovfisk här...ser du kör också utan sump i ditt lilla kar, ska skaffa en sump till det när ja gör om det till fraggkar då finns ju inte platsen för de 50kg sten ca som är i baljan...va är tanken med ditt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha splash efter lite luskande verkar det finnas en del från Rovfisk här...ser du kör också utan sump i ditt lilla kar, ska skaffa en sump till det när ja gör om det till fraggkar då finns ju inte platsen för de 50kg sten ca som är i baljan...va är tanken med ditt kar?

Hej det är du. Då vet jag. Har du sett badboys tråd på Rovfisk ?

Ang mitt kar så blir det sump också vad det lider. Tanken är att prova salt och ha lite mjukisar ngn goby osv.

Sen har jag ett 250 på möbel som jag funderar på att bygga om till salt om jag blir hooked. Risken finns ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej det är du. Då vet jag. Har du sett badboys tråd på Rovfisk ?

Ang mitt kar så blir det sump också vad det lider. Tanken är att prova salt och ha lite mjukisar ngn goby osv.

Sen har jag ett 250 på möbel som jag funderar på att bygga om till salt om jag blir hooked. Risken finns ;)

Jupp tror de va först Fille på forumet som börja snacka salt som tanken väcktes o efter sett Badboys tråd o ja börja leta förnyelse efter kollat igenom den eminenta fisklistan du fixar för 100000000000000000000gången i jakt på en ny fräsig fisk insåg ja det nog inte kommer så många nya längre... , la ner 2kar o började långsamt konvertera... gick med i någon fb grupp o en bara någon mil från mig la ner slog ja till fast lite saknar ja rockorna menja de finn ju fina saltrockor ;) har inte ångra mig en sekund tycker underhållet är väldigt enkelt fylla på vatten o byta 10-20% lagom sällan :) kör bara en sps på test resten mjukisar så ingen balling.

mm samma tanke som mig börja lite smått o se :) har äntligen fått klarhet i hur man tänker vid sumpbygge efter någon timmes konversation i en av fb grupperna på salt efter flera års ojojoj usch o fy för o bygga sump syndrom,

du har ju en lagom balja annars till salt vet ja :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Överinnings boxen limmad karet testfyllt o testkört så allt funkar med sumpen tyst o fint nu ska ja fylla halva karet o blanda till rätt salt halt sedan ska lsen i som är i andra karet...:)

Sumpen klarade det obigatoriska strömavbrottet utan problem :)

post-9045-14468936277176_thumb.jpg

post-9045-14468936276174_thumb.jpg

post-9045-14468936276347_thumb.jpg

post-9045-14468936276514_thumb.jpg

post-9045-14468936276681_thumb.jpg

post-9045-14468936276848_thumb.jpg

post-9045-14468936277009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...