Gå till innehåll

Framtiden för guiden?!


nike83

Rekommenderade inlägg

tack för lite respons från Föreningen.

jag tror dock inte att det räcker med att uppdatera sidan för att vända detta!

vi måste kunna fånga in nybörjare samt behålla användare från att överge oss från det "dagliga" som "alexochinencarina" beskriver!

jag tror vi måste ändra på annonssystemet för att kunna "stå upp" mot FB. det är gratis att annonsera där, och en del ser att det "kostar pengar" att annonsera på SG.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en nybörjare som verkligen hoppas att SG finns kvar och inte kastar in handduken för FB lämnade man bakom sig för många år sen och jag lär inte återvända! FB enligt min åsikt är till för ryggdunkare och folk som vill visa bilder på vad dom äter till lunch samt klistra in lite länkar från youtube på söta kattungar som leker men det kanske har förändrats men jag är skeptisk.

SG känns betydligt tryggare just för att man vet (med största sannolikhet) att folket härinne genuint är intresserade av salt blandat med vatten och inte mer utav ovanstående och kommer därför ta svaren mer seriöst.

Jag gillar det mesta med den här sidan för övrigt vad gäller hur den är uppbyggd men jag är inte så kräsen utan finns en sökfunktion och den fungerar så är jag nöjd! Dock skulle jag gilla om "hem" flödet vore betydligt längre. Men det jag är mest nöjd med är alla fantastiska nördar som finns här med en enorm kunskap och som gjort livet betydligt enklare för en helsikes massa människor och man kan bara hoppas att ni stannar kvar! ( Ordet nörd är inte negativt för det är vi allihopa på ett eller annat sätt )

Sist men inte minst så vill jag ge massa cred till alla som jobbar ideellt och håller detta igång för jag vet hur sånt arbete kan tära på en minst sagt emellanåt! Jag kommer skruva upp bidraget till SG med några 100% till nästa gång och hoppas verkligen att trenden vänder!

Mvh Andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så otroligt kul att folk hoppar på tråden! Problemet är bara att så få hoppar på! För ett par tre år sedan hade den här tråden varit 40 sidor av kärlek.

Kommer ihåg när (gene tror att han hette så) drog ihop oss och så skramlade vi ihop lite akvariepengar till dom som driver sidan och vi va alla så glada att få ge tillbaka! Där hände någonting! Massa skit antagligen. Sen dog sg enligt mej! Tyvärr har sg aldrig riktigt kommit tillbaka efter det. Men glöm inte dom som styr nu är några av sveriges bästa acronördar! Dom ska vi ta hand om! Tfo// Alex

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker både FB och SG har sin plats. Håller inte alls med om att alla facebook grupper är enbart sociala. SG är sökbart och det är en stor fördel, men det skrivs en hel del nyttigt på FB också. Jag vet att en del "gamla rävar" som inte är aktiva här poppar in på FB ibland så det finns kunskap där med. Dessutom tror jag att om man gör köp och sälj gratis så hade det hjälpt en hel del, men i slutändan så handlar det ju om innehåll. Om man vill att SG ska fortsätta vara relevant så måste man själv bidra med det man kan. Om en medlem märker att hen inte får svar här så går hen till FB eller andra forum. Vill man att folk stannar så bör man svara om man kan. Jag har sett flera fall där frågor eller försök att diskutera metoder får noll respons. Jämför man med tex Reefcentral så är det stor skillnad i hur levande trådar och diskussioner är. Nu vet jag att SG som svenskspråkigt inte har samma grundförutsättning, men det är ändå en skillnad på engagemang vilket jag tycker är synd. Plockar man bort köp och sälj+ mitt akvarium trådar så är det inte många kvar. Två undantag är Lasses tråd om fosfat och tråden där triton ifrågasattes, vilka båda lockade fram diskussionsivern.

Vill man sen att folk hittar hit så kan man ju länka till inlägg här i sina kommentarer på FB tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kort och gott.... vill man ha svar på en enkel fråga snabbt, ställer man den på FB. Iom att "alla" har det fåe man oftast ett svar relativt snabbt. Max ett par minuter i vissa fall.

Vad gäller SG så får man oftast lite utförligare svar på svårare frågor... men, att göra sig besväret att starta en ny tråd för en basic fråga gör man inte... och historiskt har dessa frågor ställts här tusen gånger, och svaren är ofta "använd sökfunktionen"

För att hålla liv i sidan behövs folk som kan skriva om ett ämne och väcka intresse och frågor/kritik som leder till diskussion.. det har funnits ett par inlägg som skjutit iväg i raketfart på FB och haft över 100 inlägg.. en del trams, men en del med riktigt bra diskussioner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sett till mängden "debattörer" på FB så är det samma 20-30 personer som är dagligt aktiva i diskussionerna där... och sen kommer det varje dag någon/nåra nya som har frågor om att starta ett akvarium.

En väg att göra SG mer intressant för besökaren vore väl kanske att göra en första sida med allt det där man förmodligen vill veta när man har kommit så långt att man söker efter info om saltvatten..

Vad behövs, hur gör man, saltvattenskemi, länkar mm...

Bilder och lättbegriplig info... och snabbt att hitta allt... inte behöva söka sig igenom 50 kategorier och en halv miljon inlägg ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst får man snabba svar på facebook. Men hur är kvalitén på dom. Har bara haft Facebookkonto några månader med läst mer felaktigt där på den tiden än jag kommer att göra under hela min livstid på sg. Dessutom hittar man ju inte sånt som skrevs för en vecka sen. På sg är allt sökbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker också det är bra att denna disskussion kommer upp.

Dels visar det på stort engagemang ifrån vissa av våra användare vilket alltid är roligt. Men jag tror också att SG är viktigt för hobbyn.

Det känns som saltvattenshobbyn har haft en liten BOOM de senaste åren, nya affärer öppnar upp och allt fler sysslar med denna underbara hobby. Även om de faktiska inläggen dippar lite.

Där tror jag personligen att SG har och är en viktigt faktor. Och kommer förbli lika viktig i framtiden.

Den dagen SG dör, så kommer även en del av hobbyn dö.

Vad kan vi då göra för att motverka detta?

Jag tror vi kan göra ganska mycket, och sällan har väl ordspråket "ingen kan göra allt, men alla kan göra något" passat så bra.

De flesta här inne har egna trådar om sina kar.

Börja med att uppdatera dessa, även om det inte händer så mkt med karet just nu, släng in en uppdatering. Försök hålla eran egna tråd i liv med ett inlägg i veckan. Kanske försöka lägga in en bild varje vecka eller så. Dels får man en ruggit bra överblick över hur saker växer, man lär sig även efter en tid att se på bildernas jämförelse åt vilket håll statusen på ens egna kar pekar.

Nu har inte jag direkt varit ett praktexempel på att skriva inlägg själv, även om jag läser guiden sisådär 10 gånger om dagen. Så bättring på mig också!

Sen tror ju även jag att SG 2.0 kommer bli ett rejält lyft för guiden.

Jag har full förståelse varför FB tar så många av "våra" användare i anspråk. Dels snabbheten på svar och tillgängligheten. Enkel anpassning för mobiler osv.

Men jag håller med om det flera andra skriver. Ta många svar på FB med en nypa salt.

FB må vinna över SG i antal inlägg och snabba svar just nu.

Men jag tar hellre kvalite framför kvantitet, 7 dagar i veckan 24 timmar om dygnet.

Och på kvalite, där tycker jag fortfarande att SG är nummer 1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En väg att göra SG mer intressant för besökaren vore väl kanske att göra en första sida med allt det där man förmodligen vill veta när man har kommit så långt att man söker efter info om saltvatten..

Vad behövs, hur gör man, saltvattenskemi, länkar mm...

Bilder och lättbegriplig info... och snabbt att hitta allt... inte behöva söka sig igenom 50 kategorier och en halv miljon inlägg ;)

Det här tycker jag var ett riktigt bra förslag. Nybörjarguide och kanske direktlänkar till olika metoder tex balling,triton mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Van att jobba med todo-listor så tänker jag mig denna att utgå ifrån

- Gratis annonsering (slå på redan nu, inte vänta på IPB)

- Skapa en vanlig redaktionell "cms" nybörjarsida (ej forum) som går igenom vanliga nybörjarfrågor, länk till kemi för dummies etc

- Lägg upp i menyn en egen stor tydlig länk till denna nybörjarsida

- Alla som har en egen tråd, börja uppdatera lite vardagligt med information även om det inte hänt nåt särskilt spännande

En annan sak som jag tänkt på är söken, som ju är en av de stora fördelarna med SG, dock inte helt nöjd med den inbyggda krångliga, utan föredrar google sök som man kan styra till viss sajt.

Rent konkret skulle jag vilja ha en alternativ sök-box (eller räcker med knapp) uppe i menyn så man kan göra en enkel site: sökning på google

En sån knapp skulle man lätt kunna peta in...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags å göra lite mer "redaktionellt" material med kanske? Behöver ju inte vara så speciellt... typ "Veckans akvarie, veckans ämne" eller nått sånt enkelt. Kan vara kul för medlemmar att hamna i rampljuset en stund :)

Kan hålla med om att det är alldeles för drygt å lägga upp bilder som det är just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är väl också så att då köp o sälj är stängt för kommentarer och frågor så försvinner en hel del trafik. Frågor om tex en skummare i en salutråd kanske även nästa saltvattenakvarist kan ta till sig. Ser lite dött ut med endast dagliga bump

jag tror tyvärr att det spårade ur åt andra hållet och vissa annonser tenderade att ha nästan 100 inlägg och folk (mig inklusive) störde sig på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har det varit tal om att införa en egen wiki hit till guiden? Ofta finns det väldigt bra information här men den kan vara utspridd över flera trådar, vissa med väldigt många inlägg, och svår att söka efter. Tex olika teorier kring våglängder för ljus, tips för att hålla Goniopora osv. Med en wiki finns möjlighet att sammanställa informationen och länka till inlägg/trådar. Kan även vara möjlig plats för "uppstart för nybörjare" och liknande artiklar som det har nämnts här i tråden. Nackdelen är att den måste underhållas och det finns risk för bottar som spammar innehållet men det kan eventuellt finnas en trevlig positiv effekt om man provar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror tyvärr att det spårade ur åt andra hållet och vissa annonser tenderade att ha nästan 100 inlägg och folk (mig inklusive) störde sig på detta.

Ja får kanske vara med måtta, håller med dig.

Men frågor som absolut rör ämnet känns väl rätt så ok. Utspårningar finns i en massa andra trådar.

Det är lite så att köp och sälj lockar folk.

Mer folk , mer aktivitet i andra trådar.

Tror alla är överens där?

Det svåraste är nog att svälja stoltheten och trycka på undone, men ett test går väl alltid att göra om man anar nyttan med det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltvattensguiden kanske borde skaffa sig en egen facebooksida där ni kan pusha intressanta trådar från forumet, eller kanske detta går att göra i de befintliga saltvattensgrupperna på facebook? Titta hur inspireras hur reef2reef gör på sin facebooksida, de har expanderat sitt forum något enormt det sista året, ingen kris där!... https://www.facebook.com/REEF2REEF?pnref=lhc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla kommentarer. Vi tar helt klart åt oss alla tips och idéer. Sen får vi se om och när de går att genomföra.

Kommentarerna i Köp och sälj stängdes av just pga alla urspårningar och att mängden kommentarer gjorde det svårt att se vad som fanns kvar till salu.

Möjligheten att ladda upp multipla bilder kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...