Gå till innehåll

RSM s650


jocke_ahl

Rekommenderade inlägg

Nu har jag äntligen fått tummen ur till att efter ca 4års uppehåll skaffa ett nytt kar!

Jag har alltid haft en förkärlek till RSM och har äntligen skaffat mig ett..

Och då tyckte jag det var lika bra att köra på ett 650 nu när platsen fanns.

Karet har nu varit igång i 6 dagar och allt tuffar på precis som jag hade hoppats på! :)post-6067-14468936186435_thumb.jpg

post-6067-14468936185885_thumb.jpg

post-6067-14468936186155_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste säga att hag är väldigt nöjd med helheten i RSM's koncept.. den är riktigt bra desutom.. har dock inte fått nån riktig kläm på hur jag ska få skummaren att funka som den ska? Antingen så blir koppen full på 2 min eller så produseras inget alls..

Och sen har vi de här med värmen.. Trotts att jag bara har belysningen tänd 5 tim/dygn så är de varmt iaf.. runt 29-29.5 grader.. Är det kylare som gäller eller finns det några andra tips/trix?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är kylare som gäller! Har kylare till mitt 650 och ska prova att koppla några flåktar snyggt för att kylaren ska gå mindre, men för att kunna köra belysningen som jag mitten 2x80W 12 timmar + 8x80 som går 7 timmar så känns det tryggast med kylare. Men kommer du på annan lösning så....

Mvh Boman RSM 650s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

e53493f0edb80708086e5326b5f2bc4a.jpg

Nu börjar jag känna mig nöjd med utseendet av karet. :)

Har märkt att jag har ett lågt värde av mg så det blir att buffra!

Är även på god väg att fixa reaktor med fosfatremover. Finns något annat man bör tänka på såhär i början? Karet har nu varit igång i 4 veckor och algbildningen som varit har nu försvunnit..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6156722dc6a8aba0e47053d796ac545c.jpg

Glömde ju skriva att jag även har investerat i 2 st Tunze aquawind som jag faktiskt är mkt nöjd med!

Tanken är att jag ska införskaffa mig en stc-1000 som ska styra värme/kyla. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa och även vet vart man kan köpa en?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Hej Jocke!

 

Har själv tagit mig i kragen och ska börja skriva, och inte bara smygläsa, här på forumet....Har samma kar som du. Varit igång i snart 2 år. Hade också lite värmeproblem i början men löste det med en kullagrad fläkt som blåser från högra sidan, i  höjd med rampen o något över vattenytan, längs med karet åt vänster. Ska försöka bli vän med hur lägga in bilder så kanske du förstår bättre. Ligger som högst runt 26-26.5 grader med full belysning.

 

Har mestadels mjukkoraller då mina halvt tafatta försök med stenisar aldrig fallit väl ut. Har inte skött det som jag borde då annat fått gå före.

 

Men, skam den som ger sig, nu skall det bli ändring på detta. En sorts nyårslöfte skulle man kunna säga:)

 

Hur går det nu för dig? Det var ju ett tag sedan du skrev här.

 

Skulle vara kul o se hur ditt har utvecklat sig.

 

M v h

 

Stiffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...