Gå till innehåll

Omstart Nockner


DSB

Rekommenderade inlägg

Efter 12 år så havererade systemet (old tank syndrom kanske, vet inte riktigt). Så har jag byggt om ,efter Triton Lab metoden.

Halva sumpen är numera tänkt som ett refugium mm, har även köpt en returpump på 12 000 l i timmen.

Har även tänkt lite nytt när det gäller huvudakvariet, betydligt mindre sten och att alla glasrutor skall gå att komma åt för rengöring ( ser mycket snyggare ut). Den högra revpelaren är färdig (lite småstenar bara kvar att lägga dit utefter botten) den vänstra är bara grunden ditlagd, har en tunna med levande sten som jag skall bygga med. Tänker också köra med några få centimeter sand på botten.

977e808a47739328a97b6f35a272dd94.jpg6ad780966291b1264e65423183b44308.jpg

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är några riktigt stora stenar i den högra pelaren där :-) Det är märkligt vad litet akvariet ser ut på de där två bilderna, jag minns hur stort det var när jag var hemma och kika på det.

Kul med nytt, förlora du alla dina fiskar när karet krascha?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

oj, vad tråkigt!

körde du med någon "metod"?

beskriv gärna förloppet! (om du vill)

Ursäkta att jag inte svarat förarens nu.

Nej jag körde inte med någon speciell metod, ca 200 kg levande sten, skummare, rowaphos, 2 gånger 80 watt uv.

Fick vita prick på fiskarna återkommande under ett halvår, fick aldrig ordning på det. Hälften av fiskarna hade jag haft i drygt 11 år utan problem. Visst små utbrott med vitaprick men det kunde alltid åtgärdas med att tex byta uv-rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...