Gå till innehåll

Planeringstråd för LED-bygge


peterj66

Rekommenderade inlägg

Har skissat och velat fram och tillbaka ett tag nu, men nu känns det som om jag har hitta en lösning som kan fungera.

Det är fortfarande ett tag innan jag fått ihop alla delarna så det enda som finns just nu är skisser. Finns det någon som har tips tar jag tacksamt emot dem.

Tänkt lösning:

Jag funderar på sex grupper med vardera:

1 Luxeon K8 Royal Blue (8 dioder i en kapsel) ca 11000mW radiant flux

2 Blå 470nm

1 Röd 620nm

1 Gul 590nm

1 Grön 520nm

1 cyan 490nm

Dessutom kommer jag att ha två stycken Bridgelux Vero 13 4000K 90 CRI vilka ger ~2700lm styck

och ca 18 420nm violetta utspridda mellan mina grupper.

Kanal 1: Röda och gula/amber

Kanal 2: Grön/Cyan

Kanal 3: Blått

Kanal 4: Royal Blue

Kanal 5: Vita 4000K

Kanal 6: 420nm Violett

Kanalerna är tänkta att drivas med Meanwells LDD drivare och regleras med PWM från en arduino.

Designen är en kompromiss mellan RGBA bygge och rekommendationer på amerikanska och engelska sajter.

Som sagt är det någon som har tips på var man kan köpa saker till ett sjysst pris, eller har idéer om alternativa lösningar så är det kanon.

Jag kan själv tipsa om sajten octoparts som har en del prisjämförelser och datablad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill man inte bygga själv så finns denna på ebay för ~20kr: http://www.ebay.com/itm/5-35V-3W-LED-Driver-700mA-PWM-dimming-DC-to-DC-buck-step-down-constant-current-A-/251717930548?hash=item3a9b8ece34

Kör man självbygget i inlägg #2 ovan man enkelt modifiera kretsen för PWM styrning genom att plocka bort R1.

Med en budget arduino från ebay och källkod från nätet kan man snickra ihop en programmerbar fullspektrum ramp på 300W för runt 2000kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte köra arduino+LCD skärm+realtidsklocka+utbyggnadskort för fler PWM kanaler och sedan bygga in den i rampen. Raspberry PI är intressant, och om jag kommer i mål med belysningen så funderar jag på att bygga någon form av systemövervakning/styrning och då kanske jag kör med den.

När det gäller drivare så velar jag mellan att bygga själv och köpa för 20 spänn på ebay. Jag kommer att behöva rätt många drivare för min lösning så det finns mycket pengar att spara på drivarsidan. (Meanwell 50kr x 12 stycken = 600kr vs 120 för egenbyggda. Det blir 10st bra UV LED för mellanskillnaden)

Den man bygger själv känns säkrare eftersom den bygger på färre komponenter, men har nackdelen att jag nog får slänga in lite extra LEDar i serie för att hamna på lagom spänning per slinga. Men lite extra Royal blue är ju aldrig fel ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller så köper du en färdig för under det priset och slipper allt klydd på vägen, samt att du får en snygg och elsäker (nåja) installation:

http://www.ebay.com/itm/MarsAqua-Dimmable-300W-LED-Aquarium-Grow-Light-Full-Spectrum-Reef-Coral-LPS-SPS/390885496493?rt=nc&_soffid=200&_soffType=SaleAndClearence&_trksid=p5731.m3795 ;)

Whats the fun in that ;). Jag har hört mycket bra om de ramperna, och hade jag inte gillat att pilla själv så hade det varit ett alternativ helt klart. Lite för mycket vitt och för lite runt 420nm jämfört med vad jag planerat men det kan man ju alltid fixa med utbyta av några LED:s. Sen är den väl inte programmerbar?

Jag ska villigt erkänna att en stor anledning till att bygga själv är att jag tycker planeringen och researchen är kul. Jag är dessutom också varit sugen på att testa arduino programmering. Sen är det ju en skön känsla när man är färdig (om det funkar).

När det gäller elsäkerhet så har jag hyfsad koll på vad som krävs, men det blir lite extra research där också så jag inte bränner ner huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv byggt 2 ledramper och som du säger så är bygget en stor del av tjusningen, sen att få det precis som man vill (och hoppas på framförallt) är kronan på verket.

Idag tycker jag själv att det finns så många bra och billiga ramper så jag kommer antagligen aldrig bygga en igen, men visst är det kul. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En konvertering jag hittade på nätet för omvandling av lumen till radiant flux (effekt som omvandlas till ljus).

Nedan är ett axplock från konverteringstabellen jag hittade med de viktigaste frekvenserna för DIYare.

Eftersom jag noterat att många ebay försäljare gärna anger den utstrålade effekten i lumen som inte är så användbart för annat än vitt så tänkte jag att detta kunde vara användbart.

Dessutom så ger det en bild av om värdena är realistiska. Om en royal blue har ett lumental som vid konvertering ger högre effekt än Cree XT-E vid samma ström så kan man ju ana att försäljaren i fråga inte är helt ärlig ;). Slutligen så kan det vara intressant eftersom resten av effekten blir värme vilket man helst vill slippa.

Lumen /(683*Effektivitet) = utsrålad effekt i W

Våglängd Effektivitet

400 nm 0.0028000

420 nm 0.0175000

450 nm 0.0468000

455 nm 0.0521000

465 nm 0.0739000

470 nm 0.0910000

490 nm 0.2080000

520 nm 0.7100000

590 nm 0.7570000

620 nm 0.3810000

660 nm 0.0610000

EDIT: Kan tydligen inte stava :) utstrålad ska det så klart vara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet vad glaset/plasten som man har på lysrörsarmmaturer för att sprida/mjuka upp ljuset heter och var man kan köpa den. Jag är ute efter varianten med prismor som finns i tex hissar och badrum.

Någon som dessutom vet var man kan köpa det billigt så är det guld. Annars får jag se om jag kan nalla på tippen kanske.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon som vet vad glaset/plasten som man har på lysrörsarmmaturer för att sprida/mjuka upp ljuset heter och var man kan köpa den. Jag är ute efter varianten med prismor som finns i tex hissar och badrum.

Någon som dessutom vet var man kan köpa det billigt så är det guld. Annars får jag se om jag kan nalla på tippen kanske.

Lysrörs raster och opal färgat brukar det heta

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Projektet tog en ny vändning efter att jag fått två LED paneler av Wrang.

Idag blev det en tur till Elektrokit för inköp av delar till en provisorisk konstantströmsdrivare.

Två kanaler testade på ena panelen och funkar. Eftersom jag glömde köpa tillräckligt med 9V batterier för test av resten får jag hålla mig till imorgon.

Ändrat av peterj66
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten uppdatering. De flesta kanalerna funkade bra, jag får komplettera med några UV, gröna och blå bara. Jag har beställt kompletterande dioder från ebay, så nu är det bara spänningsmatningen,fläktar och arduinon kvar att beställa.Tyvärr så är det ju ca en månads leveranstid när man kör portofritt från Kina så det är lite sur väntan vilken jag tänkte använda till att snickra ihop ett väldigt basic styrprogram för Arduinon. Får jag bara grunden att funka så kan man ju enkelt utöka programmet sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror jag kan simulera det mesta. Funderar ändå på att köpa Arduinon här hemma så jag kommer igång med programmeringen och kan testa praktiskt . Sen köper jag nog lite extra moduler via Ebay. Prisskillnaden är ganska stor, men då är det inte en äkta Arduino jag funderar på utan en av klonerna. Eftersom det är ett open source projekt så känns det ok så länge de tydligt visar att det är en klon man köper tex Sarduino eller liknande. Det är trots allt en hel del pengar som jag hellre lägger på koraller hos min lokala butik ;). Mitt program kommer vara ganska enkelt i sitt grundutförande och anpassat efter det jag känner att jag behöver. Jag kommer att ha tre scheman för tidsstyrning (inställbar start och sluttid, med 1h stig och falltid hårdkodat). Ett för månljus, ett schema för blåljus och ett för dagsljus. Varje LED kanal får en maxprocent på ljusstyrka och ett schema vilket styr av/på tider.

Fläktarna kommer jag köra via PWM de med och de får initialt en fast hastighet så lägger jag till temperaturstyrning när/om jag behöver.

Eftersom programmering är vad jag sysslar med till vardags så vet jag att det alltid är en bra ide att börja med det man faktiskt behöver även om man bör ha en plan för utbyggnad. Jag har aldrig programmerat Arduino innan så därför kör jag ett enkelt program till att börja med. Om jag har tid och orkar så kommer jag så småningom bygga in styrning för all utrustning och en ordentlig touch skärm. Jag har två aktiva barn som gillar att träna, så de flesta kvällar i veckan kör jag till träningar,matcher eller pianolektioner. Då blir det väldigt lite tid kvar till programmering ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Liten update

Programmeringen görs på lediga stunder så det går i snigelfart. Jag siktar på en väldigt enkel lösning som passar mina behov. Idéer har jag lånat från olika håll bla den controller som @wrang länkade till. Den var den som var mest lik det jag tänkt mig. Alla delarna har anlänt från Kina så det finns inga ursäkter längre :)

Eftersom jag allvarligt börjar tröttna på röran med timers och annat i elskåpet så tänkte jag utöka projektet med styrbara eluttag. Det ska förhoppningsvis inte öka totala tiden allt för mycket. Tanken är att hitta en datorlåda som jag kan bygga in all elektronik och strömförsörjning i. Då blir det hyfsat enkelt att få till kylning mm. 

 

(Hade tänkt lägga upp en bild på allt men det kunde jag inte klura ut hur man gjorde)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...