Gå till innehåll

Höja vattennivå från ett sumpfack till nästa?


MickeP

Rekommenderade inlägg

Finns det någon lösning där man har t.ex. 23 cm vattendjup i fack 1, och vill ha t.ex. 35 cm vattendjup i fack 2?

Håller på att försöka mig på en sumpdesign men har bristfälliga fysikkunskaper om vatten, och tror att allt jämnar ut sig med varandra, men har kanske fel?

Min tankegång är att jag vill ha två fack som båda har konstanta nivåer; en till skummaren och en till refugium. Skummaren har ju dock en begränsning i sin "optimal level" på 23 cm, men sumpkaret är 40 cm högt och då vill jag använda så mycket volym som möjligt för refugiumet, t.ex. 35 cm (och generellt också för den delen).

Jag har ju sett att de flesta istället verkar ställa skummaren på något som gör att den kommer högre upp och det kan jag också göra i viss mån, men tänkte att om det inte går att höja nivån i nästa fack m.h.a. skott/väggar så går det kanske med någon hävertprincip eller något annat smart knep?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan du ställa hur du vill med bafflarna i sumpen. Dock brukar man ha lägre nivå i det sista facket eftersom detta bör vara returfacket (där returpumpen står) och där har man oxå

påfyllningen av färskvattnet.

Sen ska ju sumpen kunna ta hand om ett strömavbrott. Rinner tillbaka vatten till sumpen då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej men hur då?

Utan att vara i rätt skala så ser en snabb skiss av mina tanker ut så som nedan. Sett "framifrån" sumpen där svart är sumpväggar, blått är önskad vattennivå och den gröne har jag ingen aning om hur den ska vara, men grundtanken är också att försöka undvika små vattenfall som orsakar porlande (vill ha det så ljudlöst som möjligt).

För att skummaren ska ha konstant nivå behövs två lika höga väggar på vars en sida. Dock får jag för mig att med denna skiss, så väggen efter skummaren bör ju inte hjälpa mig höja nivån till den önskade i refugiumdelen (som också består av två lika höga väggar, men högre upp än skummarens dito). När man fyller på vatten i IN-delen borde ju både in-del och skummarfacket översvämmas upp till samma nivå som refuguim-ytan?

(Sorry om det är dumma tankar och frågor, men har ingen sump sedan tidigare och har googlat en hel del utan att hitta något som känns hjälpande för mig i mina idéer om hur jag vill ha det)...

post-7074-14468936229842_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt refugium är ett helt separat akvarium bredvid sumpen. En liten returpump pumpar upp vattnet från sumpen till refugiumet som sedan rinner tillbaka ner i sumpen.

Vad har du för avrinning på det? Har funderat på en sån lösning men är lite orolig för att det blir ytterligare en källa för potentiellt gurglande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderade lite över att sätta refugiet tidigare i kedjan som Jens (Phrusher) är inne på, och har skissat några olika varianter.

Vad tros om följande lösning då? Sumpkaret är 75x40x40:

1) Inloppet i bakre vänster hörna, 15x15x35 cm

2) Refugiet i främre vänster hörna, 15x28x35 cm

3) Mellanfack på 5cm bredd för filter

4) Skummarfack på 35x40x30 cm

5) Returfack på 16,5x40x30 cm (ca 20 liter = ca 5% av visningskaret)

Ev kan returfacket få större del av skummarfacket, upp till ca 21x40x30 cm istället om man ska ha 25 liter)

Något som verkar tosigt med detta upplägg?

post-7074-14468936248478_thumb.jpg

Sedan är det klart en lockande tanke med externt refugium/filter också, som John (Ticky) har. Är det bara ett slutet system borde inget gurglande uppstå (?). I så fall skulle jag i princip bara behöva en enda vägg, som delar typ på hälften mellan skummare och returpump för att erhålla en stabil vattennivå till skummaren. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för avrinning på det? Har funderat på en sån lösning men är lite orolig för att det blir ytterligare en källa för potentiellt gurglande.

Så här har jag gjort. Överrinningen har några graders lutning. Den är helt ljudlös, men jag antar att den skulle börja låta med ett högre flöde.

post-5837-14468936265284_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...