Gå till innehåll

Mitt första saltvattensakvarium, 46 liter


DanielSVG

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har precis startat mitt första saltvattensakvarium och lägger upp lite foton från det i den här tråden.

- Akvariet är ett Fluval Edge 46 liter. All teknik är standard förutom en cirkulationspump, Koralia Nano 1500 liter.

- Levande sten.

- Död sand.

- Kranvatten.

- Salthalt först 1,018 men nu 1,022.

Nu, en vecka efter uppstart kör jag blått ljus i 4 h på kvällen och resten av dygnet släckt.

Sett en svart mask som gömmer sig inne i stenarna, några sjöstjärnor, en svamp och det jag tror är Aiptasia. Se gärna bilder nedan.

Med vänlig hälsning

Daniel

post-9086-14468936255381_thumb.jpg

post-9086-14468936255645_thumb.jpg

post-9086-14468936255881_thumb.jpg

post-9086-14468936256112_thumb.jpg

post-9086-14468936256328_thumb.jpg

post-9086-14468936256574_thumb.jpg

Svamp:

post-9086-14468936256801_thumb.jpg

Aiptasia?:

post-9086-14468936257033_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

På rekommendation har jag sprutat kokhett vatten i några Aiptasia. Förmodligen gjorde jag det lite väl hårt då dem fullständigt pulveriserades.

Såg också en ny figur i akvariet. Nån sorts mask gissar jag, vit- och rödrandig. Se nedan bild.

post-9086-1446893626117_thumb.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Daniel

Så kul att en till kör salt med Fluval Edge II det är ett fantastiskt snyggt kar som verkligen gör sig bra med salt i. Jag råder dig dock att fundera på hur du ska göra med belysningen. Den ordinarie är alldeles för klen för att det ska bli riktigt bra

(Både utseendemässigt samt få tillväxt)

Ser verkligen fram emot att följa din resa!! Min tråd med likadant kar finns här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Daniel

Så kul att en till kör salt med Fluval Edge II det är ett fantastiskt snyggt kar som verkligen gör sig bra med salt i. Jag råder dig dock att fundera på hur du ska göra med belysningen. Den ordinarie är alldeles för klen för att det ska bli riktigt bra

(Både utseendemässigt samt få tillväxt)

Ser verkligen fram emot att följa din resa!! Min tråd med likadant kar finns här

Hej Viktor,

Kul att du också kör Fluval Edge II! Kollade din tråd och tycker att du disponerat ls:n riktigt snyggt (även om du vill ändra av praktiska skäl).

Belysningen håller jag med dig om helt. Som nybörjare på salt valde jag att göra avkall på belysningen med tanken att förbättra den framöver. Tex genom ledstrips men förstår från din tråd att det inte var helt oproblematiskt.

En tanke jag har är att modifiera nätet ovanpå mittkonsolen för att få lite mer avstånd mellan belysning och vattnet.

Ska bli intressant att läsa vad du tycker om mod-paketet till Edge! :)

/Daniel

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade egentligen heller inte tänkt spendera så mycket på karet i början, men kombinationen av belysningsbehov för mina koraller och de löjligt snygga bilderna på Marine-Pac sidan gjorde att jag slog till ändå.

En annan variant om man inte vill mixtra med nätet (en av anledningarna till att man väljer Edge II antar jag är att det ser så "clean" å snyggt ut) är att placera en glas/plexi skiva under led-stripsen.

Jag har satt fast mina stripes på originalarmen, är du intresserad kan jag skicka bilder. Får man till en skyddskiva under så är det ju faktiskt en väldigt billig lösning som ger ganska ok ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Låter intressant. Är också sugen på att köra igång ett Fluval 46 L saltvattenakvarium men känner mig helt vilse vad gäller tekniken.

Om jag förstår dig rätt så har du bara införskaffat en cirkulationspump och sen funkar den tekniken som följer med Fluval Edge till saltvatten?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är min uppfattning. Nu har ju mitt akvarium bara varit igång lite drygt två veckor så hur det fungerar i ett längre perspektiv kan jag inte svara på. Att byta vatten ca en gång per vecka får man räkna med, cirka 5 liter / 10 %.

Hör gärna av dig om du har fler frågor :)

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha. Alltid trott att det inbyggda är till för sötvatten. Låter ju bra, så jäkla snyggt akvarium det där.

Man börjar med vatten, sand och sten först i (2-3?) veckor för att sedan börja med någon korall och i sin tur nån Nemo?

Får sätta mig och läsa nybörjarguiden .... -bok-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har på rekommendation gjort så här: Torr sand, levande sten, inget ljus första veckan. Mätt nitrit och fått noll-värden hela tiden. Efter totalt två veckor lagt i sniglar, 5 st. De verkar trivas! Kör mer ljus nu.

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande! Återkom o berätta hur det går.

En sak jag skulle ha velat göra lite annorlunda är att stapla stenen närmare bakväggen. Där kommer man ändå inte åt att göra rent så då kan det va bättre o ha fint utåt mot framsidan.

Det jag har i är:

3 Nassarius

2 Turbosniglar

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag inte svara på. Jag kör bara "tvättsvampen" i filtret och gör rent den varannan dag.

Oj, det var mycket rengöring. Jag kör "tvättsvampen" och kolfiberpåse (följde med ett 3pack) Enligt akvarie-instruktionen skall kolet bytas 1gång/månad medans svampen varannan månad? (Dock inte samtidigt)

Har mycket klart vatten, och skapliga värden.

Jaha. Alltid trott att det inbyggda är till för sötvatten. Låter ju bra, så jäkla snyggt akvarium det där.

Kanonsnyggt akvarium. Det "inbyggda" består ju egentligen bara av en AquaClear 20 som fungerar i både söt/salt. Alla annan utrustning måste/bör du ju skaffa, extra cirkulationspump, värmare, eventuellt skimmer.

Vill inte göra reklam men z o o (punkt) s e har ett riktigt bra pris på karet just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...