Gå till innehåll

Mitt första saltvattensakvarium, 46 liter


DanielSVG

Rekommenderade inlägg

Ingen brådska men om du får tillfälle tar jag tacksamt emot lite bilder på hur du byggde. Den strip jag tittar på ska vara vattentät både vid dioderna samt i ändarna. Ser ut så här:

Nu ser ändarna något annorlunda ut än den jag har, men även min strip skulle vara vattentät, men saltvattnet som skvätter upp från ytan, lyckas leta sig in under listen och erodera dioderna från "baksidan"

Ska knäppa några kort på min setup, men skulle jag göra om det skulle jag definitivt skaffa en plexiskiva och skydda belysningen med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Oj, det var mycket rengöring. Jag kör "tvättsvampen" och kolfiberpåse (följde med ett 3pack) Enligt akvarie-instruktionen skall kolet bytas 1gång/månad medans svampen varannan månad? (Dock inte samtidigt)

Har mycket klart vatten, och skapliga värden.

Kanonsnyggt akvarium. Det "inbyggda" består ju egentligen bara av en AquaClear 20 som fungerar i både söt/salt. Alla annan utrustning måste/bör du ju skaffa, extra cirkulationspump, värmare, eventuellt skimmer.

Vill inte göra reklam men z o o (punkt) s e har ett riktigt bra pris på karet just nu.

Låter som jag borde kunna dra ner ordentligt på filterrengöringen :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nå? Hur har folk löst det med belysningen i akvariet? Gissar att den LED, som för övrigt grr snyggt ljus, inte räcker till. Färdiga "lamp-kit" kostar ju skjortan. Kanske också testar mes les stripes.. Hmm

Om du Googlar lightning fluval edge 46 får du upp en del varianter på hemmabyggen. Rent ljusmässigt så tycker jag att mitt bygge blev riktigt bra, och kompletterat med en plexiskiva så skulle det nog kunna fungera i längden. (Bilder finns i min tråd)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur starka LED skall man ha då? Vad är lagom utöver den inbyggd? Ett helt hav med alla kelvins och lumens och watts -bok-

Ja och det är såna saker jag funderar på också. En tanke jag har är att försöka hitta en kort ledstrip IP68 inom 380 till 420 nm och se vad effekten blir. Tror att de i alla fall kostar flera hundra inklusive adapter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Faktiskt inte! Lyckades bara stapla och luta dem mot varann. En större sten med formen av ett kycklingben gjorde att der var lätt att få till den lilla passagen under .

Köpte en till liten levande sten idag.

Tillsatte även lite biodegrader.

Vattnet är nästan kristalklart nu! -dans

post-9082-14468936305231_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...