Gå till innehåll

Behöver lite hjälp och tips för att sätta igång mitt första saltkar.


grusus

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag är ny på forumet och har lite frågor ang bla utrusting och design för ett AIO kar jag planerat i 2år nu, det börjar helt enkelt bli dags att sätta igång det hela efter en tids sparande samt timmar utav förvirrande läsning. Så fort jag trott mig hitta den "perfekta" skimmern, belysning osv så har det alltid dykt upp nått nytt intressant och det går bara runt i en cirkel.

Hur som helst. Det här är vad jag kommit fram till. Akvariet får måtten 90x60x32-35cm(lxbxh) höjden beroende på vilken skimmer jag väljer och samma gäller sumpens bredd. Nu valde jag att lägga till Bubble magus curve 5 för storleks referens i skissen, men skulle absolut föredra en mindre skimmer för mera plats åt fisk och inredning. Tunze 9012 bla verkar kunna klara av ett akvarie i den här storleken utan större svårigheter, men allt jag hittat i info väg är 1 video och 1 artikel.

Som sagt jag kommer inte fram till vilken skimmer jag ska ha även efter att ha läst på om olika vertex, reef octopus, aquamaxx, bubble magus och deltec för att nämna några få.

Resterande utrustning för sumpen.

2st Aqua Medic multi reactor för carbon och gfo.

1st Filter strumpa

Jag har kollat in lite olika ATO enheter. Tunze har fått toppen betyg men kostar dock en del och kan jag spara in några 100lappar på nått lite simplare vore det helt ok. Någon som har erfarenhet av denna produkt? http://www.aquariatech.eu/blau-osmolator-singel-niva-givare/77-0

Jag har funderat på refugium i sumpen, enda problemet är att det skulle ta upp för mykt yta och säkert inte göra så mykt nytta(förutom trygghet åt lite små liv). Så går det utan skulle jag föredra att inte ha en.

Retur pump. Jag har mest kollat på Sicce och Eheim.

Det här blir ett så kallat fowlr med ganska få fiskar, jag kommer helt enkelt inte ens ge mig på mjukkoraller pga a flera skäl.

Ja, tror jag fått med det viktigaste. Nu vore det bra med lite tips och åsikter.

Hälsningar.

post-9088-14468936261376_thumb.jpg

post-9088-1446893626152_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej.

Jag är ny på forumet och har lite frågor ang bla utrusting och design för ett AIO kar jag planerat i 2år nu, det börjar helt enkelt bli dags att sätta igång det hela efter en tids sparande samt timmar utav förvirrande läsning. Så fort jag trott mig hitta den "perfekta" skimmern, belysning osv så har det alltid dykt upp nått nytt intressant och det går bara runt i en cirkel.

Hur som helst. Det här är vad jag kommit fram till. Akvariet får måtten 90x60x32-35cm(lxbxh) höjden beroende på vilken skimmer jag väljer och samma gäller sumpens bredd. Nu valde jag att lägga till Bubble magus curve 5 för storleks referens i skissen, men skulle absolut föredra en mindre skimmer för mera plats åt fisk och inredning. Tunze 9012 bla verkar kunna klara av ett akvarie i den här storleken utan större svårigheter, men allt jag hittat i info väg är 1 video och 1 artikel.

Som sagt jag kommer inte fram till vilken skimmer jag ska ha även efter att ha läst på om olika vertex, reef octopus, aquamaxx, bubble magus och deltec för att nämna några få.

Resterande utrustning för sumpen.

2st Aqua Medic multi reactor för carbon och gfo.

1st Filter strumpa

Jag har kollat in lite olika ATO enheter. Tunze har fått toppen betyg men kostar dock en del och kan jag spara in några 100lappar på nått lite simplare vore det helt ok. Någon som har erfarenhet av denna produkt? http://www.aquariatech.eu/blau-osmolator-singel-niva-givare/77-0

Jag har funderat på refugium i sumpen, enda problemet är att det skulle ta upp för mykt yta och säkert inte göra så mykt nytta(förutom trygghet åt lite små liv). Så går det utan skulle jag föredra att inte ha en.

Retur pump. Jag har mest kollat på Sicce och Eheim.

Det här blir ett så kallat fowlr med ganska få fiskar, jag kommer helt enkelt inte ens ge mig på mjukkoraller pga a flera skäl.

Ja, tror jag fått med det viktigaste. Nu vore det bra med lite tips och åsikter.

Hälsningar.

Hej. Du skriver att du skall ha sump,så varför ska du då placera skummare i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror han menar att han har sumpdelen integrerad i akvariet.

När det gäller skummaren så måste den inte stå på botten. Du kan välja tex 40 cm vattenhöjd och sedan bygga en plattform av eggcrate att ställa skummaren på och som är tillräckligt hög för att skummaren ska hamna på optimalt arbetsdjup.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag skulle ha kört med tunze 9012, får ett clean'are utseende och den räcker gott och väl, annars blir det ju som du ritat, att skummaren kommer sticka upp en bra bit över karet. Om du väljer tunzen skulle du kanske kunna ha ett svart akryl över "sump delen" och dölja allt :)

Gällande ATO, så tror jag inte det är jätte stor skillnad i kvalitet, men jag har inte provat någon av dessa.

Som returpump skulle jag rekomendera tunze 1073.020

För er som inte hänger med, i första meningen skriver han att han planerar ett AIO = all in one, likt RSM 130 med flera :)

Och riktigt snyggt ritat måste jag säga :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående refugium, så tar det både nitrat och fosfat. Dessutom så tar makroalger även upp diverse annat som man inte vill ha i akvariet tex koppar och järn. Dock har jag läst att det inte brukar funka så bra med GFO tillsammans med chaeto eftersom makroalgerna behöver fosfaten för att växa.

En idé är ju att bygga en ATS om du känner för lite DIY :). Det är ju en kompakt och effektiv lösning.

När det gäller returpumpen så är jag supernöjd med min Jebao dct4000. Den är tyst och har reglerbar hastighet, men kanske en mindre modell hade passat dig bättre. Här är en länk i alla fall: http://www.fish-street.com/submersible_pump

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag skulle ha kört med tunze 9012, får ett clean'are utseende och den räcker gott och väl, annars blir det ju som du ritat, att skummaren kommer sticka upp en bra bit över karet. Om du väljer tunzen skulle du kanske kunna ha ett svart akryl över "sump delen" och dölja allt :)

Gällande ATO, så tror jag inte det är jätte stor skillnad i kvalitet, men jag har inte provat någon av dessa.

Som returpump skulle jag rekomendera tunze 1073.020

Härligt här har det hänt grejer!

Ni har helt rätt i att det är ett All in one jag bygger. Det är kanske inte är så vanligt att man säger AIO i svenska forum.

Tunze 9012 verkar väldigt lovande och förhoppningsvis är den ganska tyst. Vet ni nått om den?

Tunze 1073.020 har jag kollat in tidigare faktiskt och den verkar också bra.

Tackar:) Kan dock inte ta på mig credden för skummaren, den laddade jag ner via google sketchup.

Angående refugium, så tar det både nitrat och fosfat. Dessutom så tar makroalger även upp diverse annat som man inte vill ha i akvariet tex koppar och järn. Dock har jag läst att det inte brukar funka så bra med GFO tillsammans med chaeto eftersom makroalgerna behöver fosfaten för att växa.

En idé är ju att bygga en ATS om du känner för lite DIY :). Det är ju en kompakt och effektiv lösning.

När det gäller returpumpen så är jag supernöjd med min Jebao dct4000. Den är tyst och har reglerbar hastighet, men kanske en mindre modell hade passat dig bättre. Här är en länk i alla fall: http://www.fish-street.com/submersible_pump

Det har jag också läst ang gfo och chaeto, men då känns det lite som ett personligt val. Båda metoderna funkar till viss del som jag förstått det och med tanke på hur dyrt det kan bli med gfo är nog refuge bästa valet för mig, det blir lite mer svårstädat i sumpen bara.

ATS funderade jag en hel del på förut. Sen läste jag om crachade akvarier som förlitat sig helt på ATS och det kändes som en risk även med en mindre:) Dom verkar dock funka grymt bra i dom flesta fall.

Jebao dc modellerna verkar populära. Kanske att dc2000 eller dc3000 skulle bli lagom.

Jag såg att Bubble magus curve 5 inte kostar mer en 800kr från fish-street, men sen va det ca 800kr frakt på det om jag mins rätt.

Det här är en butik jag kollat upp mykt prylar och mailat lite med. Väldigt bra kundservice. Här kostar bla Curve 5 1600kr + 145kr frakt, så dom är billiga med frakt istället. Ni känner säkert till den redan.

http://www.shop-meeresaquaristik.de/

Hälsningar.

Ändrat av grusus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att de som fått problem med ATS kör skummarlöst, men de allra flesta kör utan problem och krasher händer i alla typer av akvarium.

Tanken med en kombo av skummare och ATS är att ATS tar det som skummaren missar. Den fyller lite samma funktion som fosfatremover men är billigare i drift och tar bort fler skadliga ämnen ur vattnet än vad specialprodukter för fosfat klarar. Märks det att jag gillar ATS idén ;). Har i dagsläget refugium på 30x30x5 cm som lätt klarar den lilla mängd fisk jag har, men så fort jag är klar med LED-bygge och annat så blir det ATS för min del. Jag har även ett mörkt refugium där jag hoppas att det ska vimla av filtrerande djur så småning om.

Curve 5 brukar dyka upp på begagnat marknaden med jämna mellanrum för en hyfsad peng, det var så jag fick tag i min. När det gäller fish-street så är frakten låg på det de har i sitt belgiska lager vilket tyvärr inte innefattar BM:s skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan göra det enklare. Tunze 9012 går att sätta i karet utan sump och karet är inte större än att det räcker med en strumpa för fosfatreducering.

Automatisk påfyllning är en god hjälp som jag personligen inte kan tänka mig att vara utan. En eller två cirkulationspumpar till och ljus så är tekniken klar. Kanske en doppvärmare men det är inte säkert att du behöver den.

Alla övriga finesser kan man se som just finesser som förvisso kan göra gott men man klarar sig utan. Lite mer vattenbyten bara så håller man samma vattenkvalitet.

När du kört karet något år tycker du antingen att karet är litet eller så slutar du. Är det dags för uppgradering så kan du utöka tekniken då. Antagligen är

reaktorer och sådant för små för det nya karet så du får ändå köpa nytt då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan göra det enklare. Tunze 9012 går att sätta i karet utan sump och karet är inte större än att det räcker med en strumpa för fosfatreducering.

Automatisk påfyllning är en god hjälp som jag personligen inte kan tänka mig att vara utan.

Att bygga enklare är aldrig dumt. Vart menar du då att man ska placera den filter strumpan? Jag kanske missförstår dig lite, strumpa som man har i sump eller menar du en påse med fosfat media? Från allt jag läst så låter det här som lite svag filtrering, aktivt kol behövs inte heller menar du?

Ett annat alt skulle vara att skippa reaktorerna och istället bygga en media hylla med filter svampar och aktivt kol. Nu beror sump eller ingen sump på vilken skimmer jag väljer. Curve 5 finns det massa info om men det gör det inte med tunze 9012, jag skulle först vilja veta lite mera om den för att kunna bestämma mig. Vilken är mest effektiv, är den lika eller tystare en curve 5.

ATO ser jag också som en nödvändighet.

När du kört karet något år tycker du antingen att karet är litet eller så slutar du.

Det där va härligt peptalk för en nybörjare;)

Jag undrar en sak till. Vart har ni köpt era RO/DI enheter? om ni använder det vill säga. Jag har jätte svårt att hitta till bra pris här i landet

Runt 1500-2000kr vore guld.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att de som fått problem med ATS kör skummarlöst, men de allra flesta kör utan problem och krasher händer i alla typer av akvarium.

Tanken med en kombo av skummare och ATS är att ATS tar det som skummaren missar. Den fyller lite samma funktion som fosfatremover men är billigare i drift och tar bort fler skadliga ämnen ur vattnet än vad specialprodukter för fosfat klarar.

Curve 5 brukar dyka upp på begagnat marknaden med jämna mellanrum för en hyfsad peng, det var så jag fick tag i min. När det gäller fish-street så är frakten låg på det de har i sitt belgiska lager vilket tyvärr inte innefattar BM:s skummare.

Precis, det är så som jag också förstått det. Jag menade inte att det är vanligare med krasch hos dom som kör ATS, jag har bara läst det som att krashen för just det akvariet troligtvis berott på skummar fritt. Nej du den här konversationen ska jag inte ens försöka mig på, jag är helt grön vad gäller allt som har med hobbyn att göra:)

Jag vart likaså väldigt intresserad när jag började läsa om ATS metoden, och kompleterar man med skummare funkar det säkert kanon som du säger, du verkar ha koll där.

Jag har mailat lite med fish-street under morgonen ang curve 5. I första svaret jag fick rekommenderade dom starkt att jag skulle ta Coral box D500 skimmer utan att jag ens nämnt den själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sett en variant där man kör aktivt kol och annat i ett innerfilter. Kanske kan vara något om du vill ha sånt. Annars tycker jag att Stigs råd är klokt. Börja försiktigt och kör vattenbyten. Sen ser du vad du behöver och inte behöver.

Jag förstår att det är lätt att man som nybörjare går lite över styr med olika produkter, men ett så här pass enkelt råd gjorde mig lite paff för att vara ärlig. Kan det vara så att många amerikanare kör mer och kanske lite onödigt avancerat? Jag har som sagt bara spenderat läsning på utländska forum och lärt mig deras metoder, och vad som är en bra bas utrustning.

Jag har EN chans på ett lite mera rejält inköp just inför uppstarten tack vare lite kontakter, så är det grejer jag kommer behöva till lite senare är det bäst ur ekonomiskt syn att ta det redan nu. Bla en Reactor kändes som en bra pryl för att maximera kol filtreringen, så varför inte kände jag:)

Vattenbyte varje vecka, lätt städning av sanden och blåsa av stenarna kommer bli standard.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min åsikt är det bättre att ta ett steg i taget. Börja enkelt, få det att fungera och komplettera sedan undan för undan.

Om jag har förstått rätt har du inte en plan ännu för vilka djur du skall börja med. Utrustningen är ju till för djuren.

Skall du ha Acropora med stark strömning, mycket ljus och stor skummare eller LPS er med lugnare cirkulation, mindre ljus och skumning?

Eller någon annan inriktning?

Strumpan med fosfatreducering lägger man bara bakom någon sten men ser till så att vattnet rör sig där. Och man kan gott ha en strumpa med kol också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en ungefär koll på vilka djur det blir, kan inte vetenskapliga namnen på de olika arter jag kollat upp och jag har en hel del skötsel läsning kvar.. Som sagt koraller kommer jag undvika helt.

Grön chromis

blenny

Goby

Clown par

Nån räka och så.

Blir det en Tunze så gillar jag din ide, det blir enkelt. Skaffar jag istället curve 5 eller Coral box så behöver jag en sump, men då satsar jag istället på en media hylla, skippar rektorerna och sparar dessutom in en 1000lapp som jag kan lägga på kessil a160. Ännu en onödig produkt men ack så snyggt det blir, där går det inte övertala mig att ändra.

Vad använder ni för fosfatreducering? produkt/märke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle aldrig avstå från koraller. En Sarcophyton eller en rejäl tuss stjärnpolyper gillar clowner att ha att gosa i.

Några skivanemoner i olika färger och kanske några knappar så blir akvariet tre gånger snyggare. Och dessa koraller är normalt sett mindre krävande än räkor. Ett par små eremiter som larvar runt vore inte heller fel och kanske någon krabba.

Tänk bara på att du måste se knapparna i vitt ljus när du köper dem. Många knappar fluorescerar i de mest fantastiska färger under blåljus medan fiskarna bara blir grå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ägt både Tunze 9012 och Bm curve 5 samt nu så har jag en Coralbox d500 som jag köpte från JL akvarium, Coral boxen e tystast följt av Bm curve 5 sist kommer Tunze 9012. Tunze 9012 ska du bara använda när du inte kan använda andra vanliga skummare då Bm cuve 5 skummar bättre än 9012, Coralbox d500 kan jag inte uttala mig om skummandet då jag bara kört den i 2 dar. Kvalitets mässigt så e Coral box d500 bäst följt av Bm sen Tunze 9012 sist pga den tunna plasten den är byggd av.

Sen rengörning så tycker jag Bm curve 5 är lättast att plocka isär då man inte behöver verktyg, d500 fodras det en stjärnskruvmejsel, men det är inte så mycket bökigare, Tunzen är jobbig att plocka isär o göra ren. man lär pressa och dra isär den, känns verkligen som om clipsen som håller ihop den ska gå sönder. Jag anser inte att Tunze 9012 är en dålig skummare, den gör sitt jobb och den är snygg att ha i karet, men har man en sump så finns det andra bättre val, detta är mina åsikter, andra tycker säkert annorlunda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

]stigigemla[/quote

Ska berätta anledningen varför jag skytt iväg från koraller. Snubblade in i en tråd på reef central för några månader sen som handlade om hur en hel familj förgiftats efter att mannen i huset kokat LS i köket, och giftet misstänkts ha vart från någon typ av stjärnpolyper.

Det va dock inte den händelsen i sig som fick mig skraj, det va resterande inlägg från medlemmar som berättade om bla allergiska reaktioner dom vart med om när dom kommit åt olika koraller och lite konstiga djur i akvariet. Jag ångrar rejält att jag fick redo på allt den dagen då jag endå aldrig skulle pilla i vattnet utan skyddskhandskar, men bara vetskapen att folk fått problem med bla andning efter kontakt med koraller ger mig redan nu reaktioner som lite av en allergi hypokondriker. Jätte löjligt tycker ni säkert, men med tanke på hur starka reaktioner jag fick från kackerlackor under mina år i terrariehobbyn så vet man aldrig. Relativt ovanlig allergi som slutade med att jag fick kasta ut odlingen efter 4år, lackorna gav mig kliande under hakan, rinnande ögon, hosta som kunde sitta i 1 timme och det mera ovanliga utslagen på hand, arm och i ansiktet, jag fick svullna kinder till och med.

En så här pass ovanlig och stark allergi(känslighet kanske) som denna ihop med lite doktor dokumenterade matallergier räcker för att göra mig avskräckt. Väldigt synd då jag sen länge haft en exakt bild av hur jag velat ha det med favorit korallerna.

Tobbe77s

Det där va info jag behöver ang skummarna, perfekt!

Alla ni här inne har vart till jätte stor hjälp och jag uppskattar det verkligen.

På tal om nått helt annat.

Satt tidigare och gick igenom sump forumet för att se hur folk gjort här inne och vad som oftast används i material väg. Jag har velat mellan sump och AIO sen jag började läsa om saltvatten, och ja, jag skulle absolut föredra en liten sump under hellre en i akvariet men vill isåfall helst använda mig utav mjukt material. Flexibel pvc, nylontrådad slang eller dammsugar slang ihopkopplat med membranventil( för herbie metoden) och övriga nödvändiga hård pvc kopplingar/delar verkar vara det vanligaste. I längden antar jag att hård pvc är det som gäller. Men till en början för att göra allt lite enklare så låter slang inte så dumt tycker jag. Jag ska ägna natten till mer ingående läsning för det här är nog det mest förvirrande för mig just nu och får mig alltid att återgå till AIO efter några dagars försök. Det är även en kostnads fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par små eremiter som larvar runt vore inte heller fel och kanske någon krabba

Du menar att räkfritt skulle passa mig som nybörjare bättre? Låter som ett kul alternativ, sett en del häftiga krabbor och eremiter som är väldigt färgglada.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremiter, krabbor och räkor går bra att ha ihop. Man skall bara undvika den största eremiten, Dardanus megistos och boxarräkorna om man vill ha de minsta räkorna.

Giftet bör ha varit från knappar, Palythoa eller Protopalythoa. Men att koka sten på en platta i köket låter vansinnigt. Det räcker med att lägga stenen i en hink med en doppvärmare utan termostat så man värmer vattnet till 40 grader under ett eller två dygn så är praktiskt taget att dött. Det gör man utomhus eller på balkongen. Och låter det svalna innan man tar in den. Det finns någon enstaka här på forumet som är överkänslig mot Euphyllia koraller. Någon Vibrioinfektion har vi nog haft också men det hävs med antibiotika. I övrigt kan man nog räkna koraller som ofarliga så länge man inte har sår på händerna.

Problemet är knappkorallerna. Genom att somliga av de giftiga är mycket vackra och vanliga på levande sten finns de ständigt här och var. Och det stora släktet av knappkoraller (Zoanthus) har bara någon enstaka typ som är giftig och då betydligt mindre.

Vi har en stor tråd om det här på guiden, Zoanthus are they toxic.

Det är fullt möjlig att hålla ett korallkar utan knappar. De flesta som har stenkorallkar håller knapparna borta då de lätt sprider sig bortom all kontroll.

Jag har själv ett skadat öga på grund av Palythoa men skulle aldrig göra de andra korallsläktena skyldig till detta.

Jag har massor av koraller i olika släkten och är inte det minsta rädd för dessa. Det är bara risken för Vibrioinfektioner som gör att jag inte gör något i karen med händerna om jag har minsta små sår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För den intresserade.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2253493

Bra då vet jag att jag ska hålla mig ifrån den eremiten.

Jag har byggt upp en stor rädsla för just knappar men tyvärr även koraller i allmänhet. Hypokondri är som det är och jag kommer ha väldigt svårt ta mig ur denna korall skit, men men får se vad som händer med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag snackat med glasmästaren ang glas och svart plexi, eller är det pvc som gäller för sump partiet? 6-8mm(Plasten) räcker det tro?

Så det är på gång äntligen. Har även börjat beställa en del prylar.

Ändrat av grusus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du är inte den enda som är nojig när det gäller knappar. Jag läste också den artikeln och några till liknande vilket gjorde att jag skippar knappar. Sen vet jag att det inte är alla knappar som har palytoxin, men jag har också läst att det kan variera mellan olika individer av samma art. Vågar helt enkelt inte chansa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...