Gå till innehåll

Avdunstning ett måste?


Nille83

Rekommenderade inlägg

Ska ge mig på att installera LED till mitt RSM 250, vilket betyder att lysrampen + fläktarna som blåser på ytan försvinner.

Nu behöver jag inte fläktarna mer pga värme utan i så fall för avdunstningens skull. Självklart förstår jag att jag kommer få avdunstning ändå, men inte samma mängd som med hjälp av fläktarna. Saa jag köpa nya fläktarna som blåser på utan eller ska man skippa det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, om jag fattat det hela rätt så dunstar vatten pga värme och ytterst lite pga vattenrörelse så du borde inte behöva ha någon fläkt för den sakens skull. Det är då bättre att ha en pump som sitter i karet och är riktad sett upp mot ytan för att förbättra cirkulation och för att "spräcka" ytspänning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avdunstning av vatten är lite knepigt, det beror på rätt många saker. Vattentempen, omgivande luft temp (alltså mellanskillnaden mellan de två temeraturena), luftfuktigheten ovanför vattenytan (alltså luftens förmåga att bära fukten). De två egenskaperna använder när man vill gynna avdunsting, dels genom fläktar som ser till att luften strax över vattenytan är tillräckligt kall och torr. Samt dels genom att kyla luften aktivt.

Sen har vi vattenytans storlek som är av helt avgörande betydelse, med vattenpumpar /steamers så veckar vi vattenytan och därigenom gör den större. Sen gör pumparna även att ytvattnet byts ut och därigenom hålls varm.

Avdunstningens possitiva inverkan är att karet kyls. Eftersom man har rätt mycke pumpar och belysning som värmer karet så är det nästan alltid nödvändigt att iallafall vissa tider på året gynna avdunstning. Så att fimpa fläktar är inte alls säkert att det är bra.

Det negativa med avdunsting är att luftfuktigheten i rummet kring karet ökar samt att anrikning av de saker som inte förbrukas sker. Detta i det vatten som ständigt fyll på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...