Gå till innehåll

Mitt 600l med 140 l sump


Johan

Rekommenderade inlägg

35 minuter sedan, Pontus Enbom sa:

Sjukt snyggt!

Jävla vad det växer. Är bta:n den där super red som beställde från whitecorals? emoji2.png

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Japp det är den! 3 dubblat sig på lika många månader!

det växer något kosmiskt just nu!

det går cirka 5l blandad balling i veckan nu

bara kh 300ml/dag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

RIP

Tjena!
Jag befinner mig i Spanien nu!

min 5e utlandsresa sedan jag startade mitt saltvattenkar!
Har fått väldiga tråkiga nyheter , reste 1juli tidig morgon och detta hände mellan 11 och 17 , detta vet jag eftersom mataren endast släppte första facket med mat 11 och sedan inget mera! Karet stannade pga av kortslutning, proppen löste ut!

kortslutningen visade sig komma "troligen"(vet inte riktigt ännu befinner mig i Spanien ännu kommer hem 13juli!) av att slangen till returpumpen har lossnat och den pumpade vatten runt om i akvarieskåpet tills den träffade en kontakt (som givetvis var skruvad strax under "taket" som den ska vara) och kortslutningen var ett faktum!

backup höll väl uppe systemets pumpar i troligen upp till 18-20 och när de batterierna var slut dog allt i karet!
min akvarie vakt åkte förbi huset 4 e juli och då var ALLT dött! Lukten var så stark (30fiskar över 50 koraller , 35 lägredjur) att slammbil fick tillkallas och tömma akvariet!

pumpen hann givetvis spruta ut upp till 15l vatten på golvet innan kortslutningen, så golvet har rest sig framför akvariet, då det han torka in!

Så nu följer försäkringsmörkret för att byta bla golv!

tips gällande försäkringar mottages gärna!! 

Så mitt saltäventyr har precis slutat!

släkt och sambo har sagt sitt !!! De orkar inte hjälpa till då jag ofta är borta i mitt arbete samt att familjen har som andra hobby att resa!

TACK FÖR EN HELT UNDERBART FORUM!

tack för alla fina kommentarer under åren!

/Johan

Ändrat av Johan
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Otroligt tråkigt. Var ett mycket snyggt kar du hade. Jag ska snart också utomlands i två veckor och det är ju detta man tänker på som värsta mardröm. Får nog behålla mitt lilla kar ett tag till. Lycka till med försäkringsbolaget. Vattenskador tar dom och många betalar även för levande djur som dör..... Du har ju allt dokumenterat i din tråd här att visa dom. Spara alla kvitton från slamsug mm, man får tillbaka på det med.....

lycka till och hoppas att du startar upp igen snart....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får ju verkligen en tår i ögat när jag läste det du råkat ut för. Har precis sträckläst din tråd och gladdes åt dina framgångar. Sen ska man behöva drabbas av en sån jävla käftsmäll. Lider med dig. Hoppas du kommer tillbaka igen.

Micke via tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stort tack för alla uppmuntrande svar!

hade snickare här idag som kollade på golvet! 

Tyvärr värre än väntat! Golvet har rest sig på mycket större yta nu! och han mätte fukten under golvet till 44% vilket betyder att första bedömningen på 15l som min akvarie vakt sa!, var verkligen drygt 100l vatten om inte mer!

så nu måste golvet bytas annars risk för mögel!

dock ännu inga problem med försäkrings bolaget!

kommer idagarna lägga ut allt som är till salu!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Drullputt sa:

Finner inga ord i hur tråkigt detta är. Fått någon klarhet om vad som hänt ? Var det slangen till returpumpen ?

Yes! 

Det var slangen som lossnade , pumpen sprutade då vatten på en av mina gyre ström converter tills den fick kortis, och katastrofen var ett faktum!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är verkligen mycket tråkigt :sorrow: Minns det som igår när jag träffa dig hos rolle första gången och du har sätt mitt juwel lido 200 på nätet och ett sånt skulle du bara ha. Sen vilken snabb utveckling du gjort och fick ett fruktansvärt snyggt akvarium på kort tid som skulle ta flera flera år av många av oss andra. Vi är flera som kommer sakna dina fantastiska bilder du lägger upp. Hoppas du nån gång i framtiden kommer starta upp igen du sitter ju på så mycket kunskap för att sköta om ett riktigt korallrev som inga många klarar av.

Ha det gott / Matthias 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Uppföljning !

nu snart 3mån efter olyckan,är rummet torr och klart att återställas!

jag hade Folksam och deras stora villaförsäkring!

kontakten har varit bra och hör och häpna!

jag fick pengar för allt! Upprivning, mtrl som motsvarade det som redan fanns, återbyggnad, kemtvätt av mattor osv

MEN jag fick även för fisk,korall,lägredjur levande sten! Allt detta för en självrisk av 700sek 

så jag kan inte annat än rekommendera folksam och deras stora villaförsäkring !

sjukt sugen att börja om......men....!

 

IMG_1226.JPG

IMG_1431.JPG

IMG_2324.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...