Gå till innehåll

Skydda golv och väggar mot vikt och fukt?


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har nyligen köpt ett hus som jag snart ska flytta in i.

Jag har ett 360 liters kar som är öppet, och jag undrar om ni har gjort något för att skydda golvet och väggarna/tapeten mot vikten och fukten? Eller har ni bara ställt det rakt på golvet?

(Akvariet kommer stå i vardagsrummet.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående fukt så beror det ju lite på. Hur gammalt är huset? Finns spärrskikt i väggar och tak? Är det bra ventilation?

Det man inte vill är att fukten letar sig upp i takisoleringen och kondenserar där eller i ytterväggarna för den delen.

Med rätt ventilation och rätt konstruktion ska detta inte vara ett problem. Vad rätt är beror på båda parametrarna, ventilation och konstruktion.

Sen om det skulle synas något på tapeten så är ju det bara ytskiktet (till att börja med i alla fall ) lättare åtgärdat men dock ett tecken på att ventilationen är undermålig. Jag har aldrig än så länge sett några skador på tapeten i mina lägenheter och hus på grund av mina akvarium.

Ser du att du får kondens på insidan av fönstren är det dags att göra något. Detta gäller oavsett om du har akvarium eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 år senare...

Jättegammal tråd men jag har lite liknande funderingar. Det kommer ju att skvätta när man pysslar med akvariet och sumpen så vore det inte bra att ha något under bänken som sticker ut en bit för att skydda trägolvet? Typ en våtrumsmatta eller knake till och med en vanlig korthårig matta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minutes ago, Oscarhaglund said:

Jättegammal tråd men jag har lite liknande funderingar. Det kommer ju att skvätta när man pysslar med akvariet och sumpen så vore det inte bra att ha något under bänken som sticker ut en bit för att skydda trägolvet? Typ en våtrumsmatta eller knake till och med en vanlig korthårig matta?

Det är en riktigt dålig idé. Det funkar säkert bra mot lite skvätt men när man väl får ut ett par liter vatten på golvet så kommer det krypa under mattan och bli kvar där men fuktskador på golvet som följd.

 

Lägg ut ett par handdukar ist.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, MichaelE said:

Det är en riktigt dålig idé. Det funkar säkert bra mot lite skvätt men när man väl får ut ett par liter vatten på golvet så kommer det krypa under mattan och bli kvar där men fuktskador på golvet som följd.

 

Lägg ut ett par handdukar ist.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...