Gå till innehåll

ATi PowerCone 200iS DC - skummar över


Jake

Rekommenderade inlägg

Jag har en ATi PowerCone 200iS DC som skummare och den har funkar rätt bra några månader. Jag måste köra den på typ lägsta nivån för att den inte ska skumma över. Vattennivån i skummaren är inställd på lägsta möjliga och jag kör på steg ett av tio. Vattennivå i sumpen är 20cm vilket är rekommenderat som högsta nivå för skummaren.

Den senaste dagen så har skummaren börjat skumma över. Det har hänt några gånger förut, men sedan försvunnit. Pumpen med tillbehör är också nyligen rengjord.

Vad beror det på att en skummare skummar över? Är det vattenvärden eller något annat som det beror på? Jag håller på och fixar en del med scapen, men kan det bero på det?

Jag ska också tillägga att jag inte har några fiskar eller annat levande i akvariet förutom LS. Akvariet har varit igång sedan mitten av maj.

Förslag, förklaringar och tips mottages tacksamt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag doserar inget framför. Och för tillfället så skummar den över hela tiden så jag kan inte ha den på.

Men tidigare har den bara skummat över några gånger, men det har nästan alltid varit så att jag har varit tvungen att köra på minsta effekten. Jag kan också nämna att jag gjorde ett mindre vattenbyte igår efter att den skummade över, men det hjälpte inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se om du kan ställa skummaren så den kommer upp och får en nivå på 17-18cm istället, körde min på 18 tror ja!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack för tipset. Jag ska se om jag kan göra något, men jag har tyvärr väldigt ont om plats på höjden.

Jag ska också tillägga att jag har fixat en del med scapen i onsdags och använde både revcement och revskum. Skulle dessa kunna påverka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller sänk nivån i sumpen

Ja, det lutar nog åt det. Jag har bara någon centimeter till godo ovan för så skummaren går inte att höja så mycket. Så det får nog bli till att bygga om sumpen. Tror att glasskivan till returfacket är 20cm idag. Jag får nog beställa en ny som är 17cm så blir nivån i skummarfacket lite lägre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag började med att testa att testa att stänga av cirkulationen och tillfälligt sänka nivån i skummarfacket till 17-18cm. Då skummade den jättebra och efter en stund så kunde jag dra upp effekten på pumpen när vattnet i skummarfacket hade blivit tillräckligt rent. Nu har jag byggt om sumpen och sänkt vattennivån till ca 17-18 cm och kört lite drygt en vecka med den nya vatten nivån med väldigt bra resultat.

MEN den här helgen så började skummaren skumma över igen. Det känns som att när vattnet inte är tillräckligt smutsigt så stiger bubbelpelaren mycket högre i skummaren. Kan det vara så?

När jag har rört till i karet eller om jag sticker ner händerna i första facket så skummar den bra, men efter en stund så börjar det stiga igen. Jag har väldigt låg belastning i karet och endast en städpatrull på 20 snäckor och 4 eremitkräftor.

Jag har följande värden (mätt med Salifert):

Temp: 27°

Salinitet: 1.026

pH: 8.1

KH: 8.3

NH4: <0.25

NO2: 0

NO3: 0

PO4: 0

Ca: 395

Mg: 1400

Några idéer på vad jag ska göra? Eller kommer det bli bättre när jag belastar karet med fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kännt så att spjället verkligen är öppet? Det låter helt orimligt att de ska skumma så mycket utan belastning .

En väldigt dum kontrollfråga, det är originalpump med grid-hjul va?

Ja, jag har tagit av spjället och kollar så att det inte är något stopp. Jag rengjorde också skummaren noga förra helgen då jag byggde om sumpen.

Det är orginalpump med ett blått hjul med små fyrkanter i olika strukturer.

Ytan i sumpen har varit bubbligare än vanligt. Kan det vara så att man har fått ner något i akvariet? Fönsterputs, tvål från fingrar etc.

Här kommer två videor. Den första när skummaren just är startad och den andra efter att den har gått ca 30 min och har börjat skumma över lite.

https://vimeo.com/139131814

https://vimeo.com/139131865

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, ska testa det. Jag la i LS i mitten av maj och det har gått sedan dess utan större problem. Dock på lägsta effekten på skummaren.

Men det är säkert som du säger. När den just har skummat över så lägger den sig en stund och skummar inte alls lika högt...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...