Gå till innehåll

Frågor inför saltdoppet


Xanrag

Rekommenderade inlägg

Tjo!

Har kört sötvatten ett bra tag men sneglar lite mot salt nu. Egentligen tror jag min lystnad mättas av ett litet kar med lite sten, någon anemon och två clownfiskar; det jag fastnat för på sistone i sötvatten är dvärgräkor och vad jag har förstått så är det svårt (omöjligt?) köra med större räkkolonier i saltvatten, eller?

Men, innan jag kommer ens så långt så behöver jag först ett osmos-filter. Är det någon större skillnad på dom förutom hastigheten? Det finns ju med tre eller fem kamrar och priserna varierar allt från 800 till 6000. Är dom billigaste lika bra förutom att det skulle ta år och dar fylla ett stort akvarium?

Första frågan borde således vara, hur litet nanokar kommer jag undan med om jag nöjer mig med två clowner, nån liten goby, en räka, lite eremiter och nån snigel? Jag har sett folk ha riktigt små clowner i en del avkarium men det vore ju trist om dom skulle behöva hitta nya hem efter ett halvår. En bonus hade varit om akvariet kunde användas som karantäntank eller fraggtank om jag nu skulle bli rejält biten.

När det gäller skaffandet av kar verkar man stå inför tre val; antingen ett nytt nanokar (typ http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarium-akvariemobler/akvarium/blenny-reeftank.html) för 3-8kkr, ett begagnat som kan vara hur varierande som helst för ungefär samma pris men med fraktproblem eller köpa ett nytt antingen helt såsom Red Reefer eller i delar och då kan det bli allt från 10 till 40kkr..

Sen efter det så tillkommer ju alla djur och koraller, där kan man visst spendera hur mycket som helst. Men, det är inte helt roligt börja med det största heller om allt skulle råka dö. :(

Tacksam för era tankar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, men om man ska komplementera något så kan man lika gärna köpa rätt direkt. Hmm, det finns en Blenny Advanced med annan led eller Cubicus, men då är man ju uppe i summor som man lika gärna kan köpa en Aquael ReefMax eller Red Sea MAX för. Knivigt det där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du pratar om är ca 30-40L. Men som alla har upplevt och är en ond cirkel så köp större. Alla vill ha mer i slutändan. Sexy shrimp är ju små om du vill ha räkor. Och osmos finns för 500kr om du vill ha ett litet kar. Osmos storlekarna är igentligen flödet för hur mycket du får ut i timman.

Visst du kan hitta beggat nano eller nytt för ca 2000kr med streamer och skummare. Men sen kommer salt, tester, refraktometer mm. Och så vill du säkert ha nån typ av korall!?! I slutändan så blir budgeten alltid 10+. Så försök hitta ett kar som är igång och någon vill sälja för ca 5000kr så har du genast tjänat massor om du nu inte vill ha större kar. Mindre kar kostar oftast inte mindre än ett lite större

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kille på facebook har ett beg. Reefmax till salu (skövde), jag har använt det 6 månader och sedan han 4-6 månader.

I väldigt gott skick och den belysningen/tekniken räckte till LPS och lite enklare sps, samt allt du önskar!

Skicka mig ett PM om du är intresserad, då kan jag länka ihop er.

Billigare än så blir det inte för ett komplett paket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har nog rätt att begagnat är vägen att gå, men Skövde var i längsta laget.. jag har något i Stockholm på gång som ser ut att kunna bli perfekt.

Intressant Strikt! Av vad jag har läst så är Lysmata amboinensis aktivare och gömmer sig inte så mycket, men om dom blir mindre skygga i grupp så.. Hur är det med att ha flera olika arter av räkor, blir det en death match då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant Strikt! Av vad jag har läst så är Lysmata amboinensis aktivare och gömmer sig inte så mycket, men om dom blir mindre skygga i grupp så.. Hur är det med att ha flera olika arter av räkor, blir det en death match då?

Jag har en Amboinensis och en Debelius och de kunde inte bry sig mindre om varandra... men vågar inte svara på hur det går när de är fler. Amboinensisen är som du skriver mer oskygg och roligare. Men debeliusen tycker jag som sagt är snyggare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som att det blir av med köpet av begagnat, då är frågan hur mycket kan man hålla på att joxa i efterhand? Nu vid köpet t.ex. så kommer jag inte ha tid med någon vidare aquascaping utan prio blir bara få över allt levande. Kan man borra och foga och hålla på i levande sten i efterhand "under drift"? Kanske skulle ta ut alla fiskar igen när man väl gör sånt, men är det något mer man ska tänka på? Vissa lim verkade ju giftiga i högre koncentrationer men har också läst att man helst inte ska limma ihop allt utan bättre bygga pussel med glas/plast-stänger och borrhål?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst många trådar och kollat videos där folk filmat olika steg, bla borrning, olika epoxy deger osv. En populär metod är annars följande och förövrigt metoden jag ska bygga mitt scape med.

Egg crete i botten, 12mm pvc som stadgas upp och monteras på egg crate plattan. Därefter bygger du på med stenar, tex stora stenarna trär du över rör precis som du själv sa, små stenarna kan du nog bara trycka fast i små bitar utav pvc, akryl eller vad du nu väljer. Därefter när du fått en stadig bas fyller du igen alla öppna ytor runt stenarna med rev säkert exspanderande skum. När skummet härdat kan du skära loss överflödet och även forma till så det får en mer naturlig yta. Sista steget är nu epoxy. Kladda på epoxy på skummet små ytor i taget och sprinkla över med önskad sand och kornstorlek, upprepa hela proccessen 2-3g med några timmars-dags mellanrum.

Det här är vad jag har läst mig till och tycker verkar bra, men som med allt annat finns det säkerligen massa olika metoder så läs vidare ang ämnet.

Skummet kan du bla köpa här.

http://www.drakfisken.se/inredning/1594-fm-reef-scape-foam.html

Akvarie epoxy här. En vä beprövad lack som jag personligen använt många gånger i terrariehobbyn. Och för att vara helt säker mailade jag epotex och berättade exakt vad jag ska ha lacken till. "Funkar utmärkt till saltakvarium" Lacken är nästintill luktfri dessutom.

http://www.epotex.se/plast-i-bygget/vagg-och-tank/tankbelaggning-rorbelaggning-akvarier-och-terrarier/nm-akvarielack-fs-02380

http://www.epotex.se/epotex-webbutik/akvarie-och-terrarie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...