Gå till innehåll

Mitt nano-akvarie. Ett 46 L - Fluval Edge


Labibishi

Rekommenderade inlägg

Tack detsamma. Jo så här långt verkar de klara sig. Jag har iofs bara en anemon, en Xenia och en Rhodactis som inte ska vara så ljuskrävande.

En AI Prime är den belysning jag funderar på. Har du tittat på den? Med minsta möjliga marginal kan den eventuellt passa under kåpan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men precis. Kommenterade din tråd häromdagen om att det blir prime i mitt. Den bör passa väldigt precis under kåpan. Verkar vara en grym lampa för övrigt. Blir till julen då den är något billigare i staterna!

Hmm.. Kanske skaffar en anemon till clownerna så länge. Håller din clown till i den något?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, det hade jag hunnit glömma.

De hostar mest cirkulationspumpen :) Blev lite kalabalik när anemonen valde att sätta sig där häromkvällen. Då visste de inte riktigt vart de skulle hålla till!

Som du hör, anemonen rör sig en del. Hade varit kanon om den kunde välja en plats och sen stanna där.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ja det stämmer, tassar & morrhår har jag besökt många gånger. Bra butik!

Jag kör med kranvatten och ingen påfyllare, fyller på själv när det behövs. Har gått bra än så länge!

För övrigt går det bra. Fått in 2 clowner, en putsräka och en okinawagoby.

Börjat få kiselalger lite överallt. Förstått att de försvinner av sig själv om någon vecka..

Sen ser jag massor med kräftliknande, ca 2 mm stora, vita djur som gömmer sig i stenarna. Bra, dåligt?

Visst går det fylla på vatten själv, men om du inte vill lägga pengar på en färdig osmolator så har Stig i Gemla (oceanakvarium) byggsatser som bara kostar någon hundring. Sen köper du en pentrypump på biltema. Funkar klockrent. Har själv en i mitt lilla kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åhh.. Då började problemen. Clownerna har fått sandkornsliknande vita prickar lite överallt. Troligtvis ICH. Vad är det bästa man kan göra här?

Köpt medicin (JBL Punktol).

Blanda mat med vitlök?

Bytt 50% av vattnet idag och gör det var tredje dag innan medicinering.

Tips??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Punktol kan du inte använda i saltvatten. Det dödar den levande stenen och snäckor, eremiter + räkor. Giftet lagras i stenen. Det bästa i ditt läge bör vara hinkmetoden. Flytta fiskarna till en hink med saltvatten från akvariet. Ett par liter räcker. Nästa dag flyttar du till hink 2. Töm och gör ren hink 1 med rent varmt kranvatten - inget diskmedel. Nästa dag flyttar du till hink 1 och gör ren hink 2. Fortsätt så 10 dagar så bör fisken vara ren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag ska låta fiskarna vara i en hink (räcker hink med 10L?) med akvarievatten + cirk. pump. Dag 2 flyttar jag dem till nästa hink med nytt akvarievatten ... Och så vidare i 10 dagar.

Klarar de sig så länge? Matar jag lite direkt i hinken? Behövs belysning i hinken? Hinner ich-parasiterna som finns kvar i akvariet dö?

Många frågor.. Men tack för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall absolut inte mata i och med att du inte har fungerande nedbrytning i hinken. Cirkulationspump skulle stressa ihjäl fiskarna.

Ett par liter vatten räcker men det bör vara hinkar på minst 10 liter för att ge tillräcklig vattenyta. Vanligt rumsljus räcker.

Ställ hinken på en stol eller bord så att den inte blir kall. Parasiterna i karet dör om det inte finns fiskar där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man matar inte och kastar det gamla vattnet varje dag. Syret räcker om hinken är 10 liter eller mer.

En syresten är mycket bra men det är stor risk att de fastnar på insuget till en cirkulationspump. Framför allt när de sover.

Fisken andas ut ammonium och skiter minst 2 timmar efter matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...