Gå till innehåll

kulins 530l Akvastabil


Kulin

Rekommenderade inlägg

Då var det äntligen dags.

Startade i september 2014 upp ett 30 liters nano.. redan i December blev det ett 240 liters, och denna gången blev det ett 530 liters akvastabil mkII.

sammanfattar teknik lite snabbt och enkelt här innan jag börjar sagan om akvariets födelse.

Akvarium: 530l Akvastabil mkII med överrinning 1 ner, 1 upp, samt sump.

Skummare: Aqua C EV120

Cirkulation: 2x Jebao RW8

Returpump. Sicce syncra 4.0

ATO: Aqua medic niveaumat

Doserpump: Ati 6 kanals.

Belysning: 3x MarsAqua 165W LED, 2 x 54W t5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så här trevligt såg det ut när det äntligen var dags att ge sig på uppgraderingen. Var livrädd för att börja bryta och rycka i alla fina koraller...men men... har inte så mycket val.

post-6288-1446893630721_thumb.jpg

post-6288-14468936307404_thumb.jpg

inte riktigt så vackert längre...

post-6288-14468936307582_thumb.jpg

Och där var det tomt....bye bye 240

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-6288-1446893630834_thumb.jpg

På tisdagsmorgonen bar det iväg ner till Kungsbacka för att komplettera med lite sand och salt. Blir och testa ATI denna gången.

post-6288-14468936308531_thumb.jpg

det där roliga som tar evigheter....skölja sanden

post-6288-14468936308712_thumb.jpg

i med sanden.... men vänta nu.....du menar väl inte att det står koraller i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo,...ungefär här, 1 dygn efter att jag flyttat koraller och fisk över till 2 stora plastbaljor händer något i den ena... det börjar lukta apa och man ser att koraller börjar att vitna....i balja 2,....inga problem alls.

för att ha någon chans att rädda livet på korallerna slänger jag i så mycket som möjligt i baljan som ser bra ut och resten i akvariet.

jag tror att doppvärmaren är boven till dramat....för hög och svajjig temp... och sen flytten till akvariet blev för mycket för många koraller...

så i skrivande stund har 6 Acroporor och 1 pocillopora(fraggar och ett par kolonier) lämnat in samt 2 huvuden Euphyllia Gold torch samt 1 putsarräka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Akvariet tuffar på. låter det stå ifred och stabilisera sig då uppstarten blev ganska stressad.... inga fler koraller har dött iaf, och de som finns i akvariet börjar så smått få tillbaks sina färger...

Till helgen hoppas jag få upp den riktiga belysningen (leds och t5) kör bara 4x 80w T5 just nu...

Dagens värden:

salt 1.025temp 25KH 7.7(ökade balling)CA 390 (ökade balling)mg 1230 No3 2.5-5Po4 - kaaaaaanske liten blå nyans i vattnet ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Insåg precis att jag är världens sämsta på att hålla min egna tråd uppdaterad....skall försöka sammanfatta vad som hänt de senaste månaderna...

 

har fått upp min belysning riktigt, kör för tillfället på 3 st MarsAqua 165W ledramper... skall testa lite olika varianter med led/t5 byggen inom kort å se vad jag skall hitta på....

 

Det har tillkommit en hel del koraller och fisk i karet sen det startades igång....

är väl lika bra att lista vad som finns i burken idag:

 

Zebrasoma flavescens

Acanthurus olivaceus

Pomacanthus imperator

Centropyge Potteri

siganus virgatus

2 clowner

Chrysiptera hemicyanea

Wetmorella Nigripinnata

 

2 boxarräkor

1 sexy shrimp

å mängder med sniglar o sjöstjärnor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller koraller har det växt på bra, vissa arter lite för bra, så jag har ganska stora kolonier av koraller jag kanske egentligen inte är så sugen på att ha ;)

men det är ju ett angenämt problem ...hehe

Inriktningen går mer och mer över på acropora och montipora.

har tyvärr inga bra kvalitetsbilder så jag skall försöka posta lite olika ifrån mobilen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oh nej absolut inte ;) 
blev ytterligare en ny idag. Och även ett tritontest som får skickas in i början av nästa vecka :) skall bli riktigt intressant å se..
Mätte lite idag:

 

MG: 1350

Nitrat 2.5

Fosfat 0.04

 

senast jag mätte CA och KH var det 440 / 8.6 (ett par dagar sen)

så blir riktigt intressant att se jämförelsen med riktigt test.

 

Blev även en mithraxkrabba som skall få käka på en invasion av bubbelalger....mummel...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

fick tritontestet idag....ett par överraskningar, men mestadels ungefär vad jag gissat mig till.... silikat och koppar för att jag använder kranvatten.... siffrorna på testet ser ju värre ut än det egentligen är dock.... silikatet motsvarar väl 0.4ppm tror jag...och det är ju inte vansinnigt högt trots allt :P

sen var det ett par frågetecken som jag är osäker på hur det kommit till.... Aluminium (mat?), Barium (salt?),  Järn ch några andra ämenn  gissar jag kan ha att göra med högre tillsättning av spårämnen än åtgång...då man inte mäter dessa :)
i övrigt rullar det på fint...byggt en huv till karet, skall försöka få dit lite mer grejer i veckan...så får återkomma om det

tritontest januari.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det har jag faktiskt... och när jag sökte runt lite efter vad som är en vanlig bov till aluminium hittade jag att fiskmaten faktiskt innehåller det till viss del. det är ju inga extrema mängder jag har har...så båda dessa faktorer kan ju spela in.

nä, värdena är inget jag "oroar" mig över.... mer att det ger en fingervisning till vad som skulle kunna vara tokigt om nått börjar kännas off ;)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hänt en hel del sen man postade här senast ser jag :)

Byggt en huv och kompletterat med 2 st t5or... gjort mig av med en del koraller och en del har tillkommit...

Blev en liten miss här i veckan där calcium ballingen tog slut o innan jag märkte det hade det droppat ner till 370... 2 koraller ser ut att misströsta lite.. dock kom cyanon som ett brev på posten med svajande värden ;) så nu är det vackert lila på botten... nåja.. det försvinner nog snart :)

I övrigt så flyter det på fint... växer utav helsikke... dock blir man lätt lite hemmablind ;)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...